Dzisiaj jest: 28.3.2024, imieniny: Anieli, Kasrota, Soni

Szczecińska Kolej Metropolitalna staje się faktem. Jest podpis marszałka

Dodano: 7 lat temu

Powstanie zwarta sieć połączeń, przywrócona zostanie trasa Szczecin-Police, pojawią się nowe przystanki, stare zostaną zmodernizowane.

Szczecińska Kolej Metropolitalna staje się faktem. Jest podpis marszałka
To tylko niektóre z elementów olbrzymiej inwestycji, jaką jest budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, która odmieni komunikację w Szczecinie i okolicznych miejscowościach. Dziś, w poniedziałek 10 lipca br. marszałek Olgierd Geblewicz złożył podpis pod porozumieniem w tej sprawie.
 
Wraz z podpisami kończy się czas uzgodnień zasad wzajemnej współpracy, a zaczyna etap działań mających na celu pozyskanie ponad pół miliarda złotych, na realizację wartej 741 mln zł inwestycji.
 
- Realizacja projektu SKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są w oparciu o przyjazny dla pasażerów transport publiczny. Szczecin i Pomorze Zachodnie będą jeszcze lepszym miejscem do życia i jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających nasz region turystów – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
 
Porozumienie zawrze dziesięć podmiotów zaangażowanych w projekt. Wśród nich Województwo Zachodniopomorskie. Umowa miała zostać zawarta 4 lipca podczas oficjalnego wydarzenia, jednak w ostatniej chwili zostało ono odwołane na wniosek PKP PLK S.A. Teraz dokument zostanie podpisany obiegowo.
 
Droga otwarta…
 
„Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 351, 273” to wspólny projekt Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (Lidera) oraz Partnerów: PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Województwa Zachodniopomorskiego, Miasta Szczecin, Miasta Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanki, Polic i Stargardu.
 
Porozumienie otwiera drogę do pozyskania środków w ramach Konkursu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To umożliwi stworzenie systemu kolei metropolitalnej, opartej na zmodernizowanej  i przebudowanej infrastrukturze kolejowej, liniowej jak i przystankowej, zarządzanej przez PKP PLK S.A.

Organizatorem przewozów kolejowych w ramach SKM będzie Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. Województwo jest właśnie w trakcie realizacji olbrzymiego, wartego 250 mln zł zamówienia na wykonanie i dostarczenie 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (tzw. EZT).
 
Marszałek Olgierd Geblewicz zaznacza, że władze województwa z myślą o obsługiwaniu połączeń SKM, skorzystają z zapisanej w kontrakcie z Newagiem opcji rozszerzenia zamówienia i dokupienia po preferencyjnej cenie dodatkowych 10 pojazdów – Już teraz jesteśmy „taborowym” liderem w kraju. Mamy najnowocześniejsze pojazdy w Polsce, a nowa, duża pula pociągów sprawi, że będziemy mogli zagwarantować najwyższy standard obsługi SKM-ki.
 
Wróci połączenie Szczecin – Police
 
SKM połączy największe miasta obszaru metropolitalnego, takie jak Stargard, Goleniów, Gryfino i Police z centralnym miastem aglomeracji, Szczecinem. Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120 km.  Transport pomiędzy miejscowościami odbywać się będzie po istniejących liniach kolejowych „krajowych” E59 (351) i CE59 oraz na linii lokalnej nr 406. Są one zelektryfikowane, ale ich stan techniczny wymaga zdecydowanej poprawy.
 
Projekt stworzenia SKM przewiduje przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym modernizację liczącej ponad 23 km linii 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Reaktywacja przewozów pasażerskich na tej trasie to najważniejszy element nowej sieci.
 
Inwestycja zakłada także budowę systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, stworzenie systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach oraz bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych. Powstaną również węzły komunikacyjne wraz z parkingami typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R) na ponad 2,5 tys. miejsc (w samym Szczecinie prawie 1900).
 
Łącznie na trasie SKM funkcjonować będzie 40 przystanków, w tym 9 nowych (Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, Police Piłsudskiego, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park, Szczecin Dunikowo, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia). Sieć SKM będzie uzupełniona o węzły i przystanki przesiadkowe wybudowane przez miasta i gminy.
 
Projekt budowy SKM wpisany jest na listę Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego i planowany jest do współfinansowania ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Osi Priorytetowej V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, działania 5.2 Rozwój kolejowej sieci poza TEN-T.
 
Prace nad przygotowaniem projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej do realizacji prowadzone są przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego od 2011 roku.
 
Planowany termin złożenia wniosku o dofinansowanie w konkursie to lipiec 2017 roku, rozstrzygnięcie konkursu powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2018 roku. Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2018-2022.

 
Źródło: Urząd Marszałkowski Szczecin
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Śladami Gryfików - spacer historyczny. Fotorelacja