Władze województwa i spółki Przewozy Regionalne zł w poniedziałek 5 grudnia br. podpisały umowę opiewają łącznie na sumę 324 mln zł.
Po raz pierwszy województwo podpisało z Przewozami umowę na kilka lat. Wcześniej stosowano umowy roczne.- Przyzwyczailiśmy się do pewnej nerwowości pod koniec roku: czy pociągi będą jeździły, czy zawrzemy umowę z przewoźnikiem? Ta niepewność skończyła się na dłuższy czas – podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz. Jak tłumaczył, decyzja o związaniu się umową 4-letnią wynika z pozytywnej oceny pierwszej fazy restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Spółka została dokapitalizowana i oddłużona.
Umowa o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na terenie województwa zachodniopomorskiego reguluje zasady współpracy pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a spółką Przewozy Regionalne. Została zawarta na okres obowiązywania czterech kolejnych rozkładów jazdy: 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019 i 2019/2020.
- Jako województwo gwarantujemy tabor o wysokim standardzie. Chcemy, aby towarzyszył temu wysoki standard w zakresie punktualności, czystości, kultury obsługi i sprzedaży biletów. Stawiamy na pewność i jakość. Do tych wymogów przewoźnik zobowiązał się w umowie, akceptując cały system kar umownych, w razie ich niedopełnienia – zaznaczył marszałek Olgierd Geblewicz.
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podkreślał, że wynegocjowane stawki są bardzo korzystne dla województwa – Zagwarantowaliśmy sobie dobre stawki na kilka lat. Trzeba również pamiętać, że część z tych pieniędzy do nas wróci w ramach najmu pojazdów. Równolegle z umową o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, zawarta została umowa dzierżawy taboru kolejowego, należącego do województwa, określająca szczegółowe zasady jego użytkowania.
Zadowolenia nie krył także prezes zarządu Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński. Zachodniopomorskie jest jednym z największych zleceniodawców – To najdłuższa umowa z obowiązujących w naszej spółce, o bardzo wysokim potencjale gotówkowym, ale i pracy przewozowej. Zachodniopomorskie można stawiać jako wzór, jeśli chodzi o tabor. Pomorzu Zachodnim dba się nie tylko o sam zakup pojazdów, ale myśli się również o rezerwie obiegowej, doposażeniu punktów utrzymania taboru, o sprzęcie, podnoszeniu kompetencji personelu obsługującego – mówił prezes zarządu Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński
200 połączeń każdego dnia
Przez cały okres obowiązywania umowy utrzymany zostanie dotychczasowy poziom rocznej pracy eksploatacyjnej na terenie województwa oraz w ruchu transgranicznym w wysokości 5,4 mln pociągokilometrów. Codziennie uruchamiane będzie około 200 połączeń. Na ich dofinansowanie w kolejnych latach Województwo zabezpieczyło w budżecie środki w wysokości 324 mln zł (81 mln złotych rocznie).
Przewozy w większości będą realizowane nowoczesnym taborem należącym do Województwa Zachodniopomorskiego, liczącym obecnie 48 pojazdów, wartości ponad 640 mln zł. W kolejnych latach trwania umowy pasażerowie odczują dalszą poprawę jakości podróżowania, dzięki kontynuacji rozpoczętego w 2009 roku procesu zakupu i modernizacji taboru. Nowoczesne pojazdy województwa zabezpieczają 60% połączeń obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. W 2020 roku będzie to już 100%, co oznacza, że przewozy kolejowe organizowane przez województwo realizowane będą wyłącznie nowoczesnym taborem należącym do Województwa Zachodniopomorskiego.
W 2016 roku zawarto umowę na dostawę 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad ćwierć miliarda złotych (czytaj więcej). Pierwsze trzy pojazdy trafią na zachodniopomorskie tory najpóźniej w maju 2017 r.