Zwiększająca się liczba pojazdów na drogach w mieście przysparza coraz większych problemów mieszkańcom. Coraz większa grupa jest za zmniejszeniem udziału pojazdów w ścisłym centrum Stargardu.
Zagadnienia mobilności oraz potencjalne kierunki zmian w tym zakresie są obszarem tematycznym funkcjonowania Stargardu, który wywołuje największe emocje i kontrowersje. Niezależnie zróżnicowanych opinii mieszkańców należy stwierdzić, że Stargard mocno inwestuje w zrównoważoną mobilność i bezpieczeństwo ruchu. Aktualnie na terenie Stargardu znajduje się 142,4 km dróg na terenie miasta, z czego 99,4 km o statusie gminnych. W celu uporządkowania sytuacji w tym zakresie (mieszkańcy nie zawsze mają świadomość, kto jest zarządcą danej drogi i kto jest odpowiedzialny za jej stan) Prezydent Stargardu zawarł w 2018 r. z Zarządem Powiatu Stargardzkiego porozumienie intencyjne w sprawie przekazania miastu kolejnych odcinków dróg, które miały dotąd kategorię dróg powiatowych. Dzięki temu mieszkańcy Stargardu będą mogli korzystać ze spójnej, miejskiej sieci dróg.
Władze miasta prowadzą regularnie kolejne inwestycje na miejskiej sieci drogowej. Poprawiają one między innymi bezpieczeństwo ruchu drogowego, choć poniższa tabela z liczbą wypadków i poszkodowanych nie ujawnia jeszcze wyraźnej tendencji spadkowej. Rozwijana jest też sieć dróg rowerowego (wg ustaleń całościowej koncepcji, jaką zleciły władze miasta). Obecnie w mieście znajduje się 37,3 km tras rowerowych, z czego 1,9 km powstało w 2019 r.
Fundamentalną zmianę przyniosło uruchomienie przy dworcu kolejowym Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, co powiązane było z reorganizacją transportu publicznego w całym mieście. Niestety w efekcie pandemii i towarzyszącego jej spadku przewozów w transporcie publicznym, a także w wyniku zamknięcia wiaduktu w związku z jego przebudową przez PKP trudno ocenić realne skutki wprowadzonych zmian. Między miastem a MPK sp. z o.o. na okres do 2027 roku zawarto umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Ponadto w ramach porozumień międzygminnych MPK realizuje zadania przewozowe na terenie sąsiednich gmin. W roku 2019 w Stargardzie funkcjonowało 10 linii podstawowych, 2 uzupełniające, 7 podmiejskich (obsługiwało je 38 autobusów). Ważnym wyznacznikiem standardu obsługi jest to, że pasażerowie mają możliwość korzystania z Dynamicznego System Informacji.
Ankieta, którą Urząd Miejski w Stargardzie przeprowadził wśród mieszkańców przed opracowywanie strategii "Stargard 2030" pokazała, że istnieją spore rozbieżności w poglądach na kierunki rozwoju systemu transportowego Stargardu- dylemat między presją na zwiększanie infrastruktury służącej transportowi samochodowemu, a rozwijaniem transportu zbiorowego czy ekologicznego transportu indywidualnego. 57 proc. mieszkańców stwierdziło, że potrzebne są zmiany w przestrzeni centrum Stargardu wspierające pieszych i ograniczające obecność samochodów. Za rozwiązania mieszkańcy podali rozbudowę dróg rowerowych i ścieżek pieszych (46 proc.), promowanie transportu publicznego (27 proc.) i dodatkowe ulice i miejsca parkingowe (26 proc.). Wynika z tego, że wyraźna większość mieszkańców opowiada się za wyraźnym preferowanie w centralnym obszarze miasta ruchu pieszego, rowerowego i transportu publicznego.
źródło: Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej na potrzeby strategii "Stargard 2030"
Źródło foto: UM Stargard
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- Mieszkańcy Stargardu są za preferowaniem ruchu pieszego, rowerowego i transportu publicznego w centrum