Czy to oznacza, że każdy może umieszczać reklamy gdzie chce i jak chce?
W 2013 r. Sejm przyjął ustawę krajobrazową, która miała ograniczyć chaos reklamowy w miastach. W przepisach, które weszły w życie w 2015 r. zapisano definicję pojęcia reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego czy priorytetowego. Dokument ten upoważnia lokalne samorządy do uchwalenia kodeksu reklamowego, który określi jakie reklamy i szyldy mogą wisieć w danym miejscu. Za nielegalne umieszczenie banera może być naliczana kara. W Stargardzie jednak takiej uchwały nie podjęto.
Piotr Styczewski z Urzędu Miasta informuje, że Wydział Planowania i Rozwoju Urzędu Miejskiego, który aktualnie jest odpowiedzialny za kwestie ładu przestrzennego, wnikliwie przeanalizował przepisy ustawy krajobrazowej jako dodatkowego narzędzia regulacji zasad i warunków umieszczania reklam w naszym mieście oraz prognozowane korzyści i ryzyka związane z wprowadzeniem tzw. „uchwały krajobrazowej”. - W obecnej sytuacji gospodarczej i społecznej zdecydowano się nie wprowadzać dla firm i usługodawców reklamujących swoją działalność na terenie Stargardu restrykcyjnych przepisów skutkujących pobieraniem opłat, czy nakładaniem kar za niedostosowanie się do tych przepisów- mówi.
Obecnie Miasto Stargard korzysta z innych narzędzi, które pozwalają na ochronę najistotniejszych walorów przestrzeni miejskiej przed nadmierną reklamą. Odpowiednie zapisy określające standardy reklam umieszczane są w obowiązujących planach zagospodarowania przestrzennego, które stanowią prawo miejscowe. Natomiast na terenach, gdzie nie obowiązuje plan, decyzje o warunkach zabudowy mogą być wydawane w oparciu o wieloletnią współpracę z zarządcami wspólnot mieszkaniowych, ze spółdzielniami mieszkaniowymi, z zarządami dróg powiatowych, wojewódzkich, krajowych i innymi instytucjami. W przypadku rażącego naruszenia przepisów przy umieszczaniu reklam, w szczególności na terenach objętych ochroną konserwatorską lub ochroną przyrody, zgłaszane są do nadzoru budowlanego. Zazwyczaj jednak w pierwszej kolejności podejmowane są interwencje bezpośrednio u właściciela. - Zwykle jest to rozwiązanie bardzo skuteczne i reklamy są usuwane lub zmienia się ich wygląd. Dzięki temu z przestrzeni publicznej znikają treści szpecące, niedostosowane do otoczenia- mówi Piotr Styczewski.
W połowie roku zakończone zostaną prace nad „Katalogiem nawierzchni Miasta Stargard” i „Katalogiem mebli miejskich Miasta Stargard”. To kolejne narzędzie pozwalające na uporządkowane prowadzenie działań w zakresie podnoszenia standardu zagospodarowania przestrzeni publicznych. Katalogi będą wykorzystywane przy realizacji nowych inwestycji przez wydziały, jednostki i spółki Gminy Miasta Stargard. Będą także promowane wśród innych inwestorów w celu uzyskania jak najwyższej jakości rozwiązań i spójności estetycznej, m.in. w zakresie doboru materiału i standardów technicznych zagospodarowania ogólnodostępnych przestrzeni na obszarze całego miasta.
- Działania związane z umieszczaniem reklam w Stargardzie są przez nas monitorowane na bieżąco. Szczególnie zwracamy uwagę na przestrzeń publiczną na Starym Mieście i w Śródmieściu. Ze względu na rosnący standard wykonywanych reklam, dzisiaj w naszym mieście nie trzeba specjalnie regulować tej kwestii. Póki co nie planujemy wprowadzenia uchwały krajobrazowej. Tym bardziej, że prowadzimy intensywne prace nad „Katalogiem nawierzchni Miasta Stargard” i „Katalogiem mebli miejskich Miasta Stargard”- dodaje Piotr Styczewski z Urzędu Miasta w Stargardzie.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- Jak uporządkować reklamy w mieście?