Decyzję w tej sprawie radni podjęli podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej. Uchwała ma charakter intencyjny. Oznacza to, że prezydent miasta może, ale nie musi, rozpocząć działań związanych z przekształceniem samorządowego zakładu budżetowego, jakim jest wciąż stargardzki MZK w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Rozpoczęcie procedury przekształcenia spowodowane jest wydatkami, jakie ponoszone są z budżetu miasta w postaci dotacji przedmiotowej na częściowe pokrycie kosztów bieżącej działalności zakładu oraz dotacji celowej na finansowanie kosztów realizacji inwestycji polegającej na odnowieniu taboru autobusowego czy też modernizacji bazy transportowej.
Ponoszone przez MZK, jako zakład budżetowy wydatki na modernizację taboru autobusowego (leasing) mają wpływ na poziom wydatków bieżących. Jedną z istotnych pozycji kosztów MZK jest również cena paliwa, która ulega stałym wahaniom. Przychody ze sprzedaży biletów nie zrekompensują wzrostu kosztów działalności zakładu i dlatego Miasto zmuszone będzie do zwiększania corocznie kwoty dotacji przedmiotowej przekazywanej zakładowi budżetowemu. Obecnie planowana dotacja stanowi 49,21% kosztów działalności MZK. Nie można wykluczyć, że zależność ta będzie narastać i wkrótce okaże się, że Miasto nie będzie mogło zwiększyć dotacji przedmiotowej, która zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) nie może przekroczyć 50 % kosztów działalności samorządowego zakładu budżetowego.
Ponadto, koniecznym jest podejmowanie stałych działań w zakresie odnawiania majątku trwałego zakładu, co z uwagi na ograniczone możliwości finansowe Miasta, może być bardzo trudne.
Rozpoczęcie procesu przygotowania przekształcenia Miejskiego Zakładu Komunikacji w Stargardzie w spółkę prawa handlowego jest konieczne dla niezakłóconej realizacji zadań własnych Miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Spółka posiada osobowość prawną, której nie ma zakład, a przez to ma możliwość pozyskiwania przychodów z innych źródeł niż tylko przewóz osób. Ma możliwość tworzenia funduszu rozwojowego poprzez odpisy amortyzacyjne a tym samym finansowania inwestycji ze środków własnych. Posiada również zdolność kredytową. Argumenty ekonomiczne i prawne przemawiają za przekształceniem samorządowego zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego.
W wyniku przekształcenia w spółkę Miejski Zakład Komunikacji stanie się podmiotem wewnętrznym w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie krajowego i drogowego transportu pasażerskiego (…), a także w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie drogowym.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- MZK na drodze przekształceń