Jazda na suwak jest normą w wielu krajach Europy Zachodniej. Od grudnia 2019 roku stała się także obowiązkiem na terenie Polski. Niestety z obserwacji policjantów wynika, że nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo stosować tę metodę i często zamiast ułatwiać płynność przejazdu powodują korki i utrudniają ruch innym. Są też tacy kierujący, którzy specjalnie blokują pas ruchu, aby uniemożliwić innym przejazd.
Stosowanie jazdy na suwak ma na celu sprawne pokonanie zwężającego się odcinka drogi. To już nie tylko uprzejmość, ale także obowiązek wszystkich kierujących, dzięki któremu możemy szybciej rozładować drogowy zator. W naszym mieście sytuacje takie mają miejsce na ul. Szczecińskiej w kierunku ul Wyszyńskiego, a także z ul. Wyszyńskiego w kierunku Szczecińskiej, gdzie lewy pas ruchu w obu przypadkach kończy się przed rondem.
Przepisy dot. "jazdy na suwak” reguluje art 22 ust 4a i 4b Ustawy Prawo o ruchu drogowym- , który precyzuje sposób zachowania kierowców w takiej sytuacji.
Pamiętajmy, aby stosować zasady jazdy na suwak nie tylko wtedy gdy pas się kończy, ale także gdy jest on z jakiegoś powodu zablokowany.
Przypominamy jak prawidłowo stosować jazdę na suwak :
- kierowca znajdujący się na pasie kończącym powinien dojechać do jego końca i dopiero wtedy włączyć się na pas sąsiedni,
- zamiar włączenia na inny pas należy bezwzględnie zasygnalizować, włączając kierunkowskaz,
- jadąc pasem, który ma kontynuację, obowiązkowo należy wpuścić jeden pojazd włączający się na pas.
Najczęstsze błędy popełniane przez kierujących:
- ustawianie się tylko na jednym pasie – wydłuża to korek i zwiększa zator,
- uniemożliwianie włączenie się do ruchu pojazdowi z pasa kończącego,
- blokowanie sąsiedniego pasa, aby inni kierujący nie mogli przejechać nim do końca,
- wpuszczanie kilku pojazdów, co powoduje zmianę tempa jazdy innych i wydłużenie korka.
Zasada „jazdy na suwak” nie ma zastosowania w przypadku zmniejszenia prędkości pojazdów regulowanej znakami ograniczenia np. z 70 na 40 km/h.
Zasada „jazdy na suwak” nie będzie też miała zastosowania w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania się do ruchu (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.
Stargardzcy policjanci podczas służby nadzorują miejsca występowania zatorów w naszym mieście, a także podejmują działania między innymi w postaci ręcznej regulacji ruchem, aby jak najszybciej i najskuteczniej ruch pojazdów upłynnić.
- Nie ma przyzwolenia na akty wandalizmu! Zarzuty i sąd takie konsekwencje dla 2 nieletnich sprawców czynów karalnych
- Zaczęło się od zakłócania porządku publicznego… a skończyło na zarzutach za posiadanie narkotyków
- Działania „Bezpieczna krajowa dziesiątka” na terenie powiatu stargardzkiego z wykorzystaniem drona