Philip Glass jest współczesnym amerykańskim kompozytorem. A chociaż napisał 8 symfonii, 9 koncertów, 7 baletów i 17 oper, to w Polsce są one mało znane.
Jego muzykę często określa się jako minimalistyczną.
Sam kompozytor jest bardzo ciekawą postacią. W wieku sześciu lat zaczął uczyć się gry na skrzypcach, w ośmiu na flecie. Ukończył matematykę i filozofię na uniwersytecie w Chicago, a następnie postanowił zostać kompozytorem i rozpoczął naukę w najsłynniejszej szkoły muzycznej, Juilliard School w Nowym Jorku.
Popularność zyskał głównie, jako kompozytor muzyki filmowej do eksperymentalnych dzieł dokumentalnych Godfreya Reggio, stworzył także muzykę do biograficznego filmu Errola Morrisa "Krótka historia czasu" oraz do pierwotnie niemego filmu „Dracula” z 1931 Toda Browninga.
Glass został nominowany do Oscara i Złotego Globu za muzykę do filmu Martina Scorsese „Kundun życie Dalaj Lamy”, a także do filmu Stephena Daldry „Godziny”. Zdobył Złoty Glob za kompozycję do „Truman Show”.
Sobotnie przedstawienie dyryguje Karen Kamensek, a wyreżyserował je Phelim McDermott.
W rolach głównych występują:
Dísella Lárusdóttir jako królowa Teje, matka Echnatona,
J’nai Bridges jako Nefretete, żona Echnatona,
Anthony Roth Costanzo jako faraon Echnaton,
Aaron Blake jako Arcykapłan Amona,
Will Liverman jako dowódca wojsk Horemhab, przyszły faraon,
Richard Bernstein jako Ai, ojciec Nefretete, doradca faraona,
Zachary James jako Amenhotep.
Metropolitan Opera po raz pierwszy transmituje to przedstawienie.
Treścią trzyaktowej opery, która powstała w 1984 r. na zamówienie Opery Stuttgarckiej, są zdarzenia w Egipcie sprzed 3,5 tysiąca lat. Rzecz dotyczy okresu panowania Amenhotepa IV, który przybrał imię Echnatona, czyli tego, który jest miły Atonowi - nowemu bóstwu. Autorzy libretta "Echnatona" (jest ich czterech, na czele z kompozytorem) przy przedstawianiu wydarzeń tego okresu posłużyli się oryginalnymi tekstami z Piramid Starego Państwa, Egipskiej Księgi Zmarłych i innych zabytków piśmiennictwa egipskiego. Teksty są recytowane przez Pisarza oraz śpiewane w czterech językach przez solistów i chór. Wzmocnieniem i dopełnieniem postaci głównych bohaterów są ich baletowi alter ego.
Klimat opery tworzy jednak muzyka i monumentalna oprawa plastyczna.
Ta pierwsza, poprzez ciągłe powtórki, z dominacją instrumentów dętych i niskim brzmieniem wprowadza nastrój ponadczasowości.
Postać faraona rewolucjonisty Echnatona wciąż zaciekawia badaczy i miłośników historii starożytnej, również dlatego, że po śmierci niemal wszystkie wzmianki o nim i jego wizerunki zostały wymazane przez kastę kapłańską, którą starał się pozbawić władzy. Obarczony wieloma schorzeniami Echnaton wprowadził w Egipcie kult jedynego boga Atona, boga słońce, i zbudował nową stolicę. To jego żoną była piękna Nefretete, uwieczniona dzięki sławnemu popiersiu.
Spektakl trwa około 4 godziny, a w czasie przerw, w specjalnie przygotowanym operowym bufecie można zjeść słodkość i nad filiżanką ciepłego napoju lub lampką wina porozmawiać z innymi uczestnikami na temat przedstawienia, a ta opera pobudza do filozoficznych wynurzeń.
Wszystkie transmitowane spektakle operowe opatrzone są polskimi napisami.
Bilety na pierwsze przedstawienie w cenie: normalny 50 zł i ulgowy 40 zł, można kupić w kasie SCK lub za pośrednictwem strony internetowej http://83.12.180.110/sckrezerwacja/OrderTickets.aspx?event_id=26460.
Do zasłuchania.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Kultura i rozrywka
- Do Metropolitan Opera stargardzianie chodzą piechotą. ?Akhnaten?