Dzisiaj jest: 23.4.2024, imieniny: Ilony, Jerzego, Wojciecha

Tablica z wagonu pocztowego przekazana Muzeum

Dodano: 6 lat temu
Redakcja poleca!

Przetrwała w ziemi ponad sto lat. Dwustronna, o wymiarach: 14 cm wysokości oraz szerokości 31,5 cm.

Tablica z wagonu pocztowego przekazana Muzeum

Zachowana w doskonałym stanie. Rdza zaznaczyła jedynie obrzeża emaliowanej blachy, wykonanej w formie poziomego prostokąta, zamkniętego górą łukiem. W latach świetności Kolei Wąskotorowej Powiatu Szadzkiego, wybudowanej pod koniec XIX wieku, umieszczano ją na bocznej ścianie wagonu pocztowego. Wybierano przy tym odpowiednią stronę, zależnie od kierunku jazdy nadanych przesyłek- do Sassenburg (obecnego Chlebówka) lub Stargard (Pom.).


Została odnaleziona przypadkiem w trakcie prac polowych w Małkocinie. Decyzją konserwatora zabytków, dwukierunkowa tablica z wąskotorowego wagonu pocztowego przekazana została Muzeum Archeologiczno- Historycznemu w Stargardzie. Formalnego aktu przekazania dokonała Starosta Stargardzki, Iwona Wiśniewska na ręce Marcina Majewskiego, dyrektora Muzeum Archeologiczno- Historycznego.


To drobna, lecz cenna pamiątka, odnaleziona w okolicach linii stargardzkiej kolei wąskotorowej, nieczynnej już od 2001 r. Ostatnie pociągi zatrzymywały się w drodze przez Rogowo, Małkocin i Chlebówko, jadąc zachowanym wówczas jeszcze odcinkiem do stacji w Dobrej Nowogardzkiej. Po roku 2001 ruch zamarł, pozostały jeszcze ocalałe fragmenty wąskiego toru, okazały most nad Iną w Żarowie, oraz być może inne  przedmioty podobne do  tego, który przekazano Muzeum, a są ukryte jeszcze gdzieś w ziemi.


Pierwsze linie Szadzkiej i dalej Stargardzkiej Kolei Wąskotorowej wybudowano w 1895 r. W czasie swojej świetności całkowita długość sieci „małej kolei”, o prześwicie toru 1000 mm liczyła 119,6 km. Wąskotorówka łączyła Stargard ze Starą Dąbrową,  Ińskiem (przez Trąbki, krzyżując się z magistralą do Gdańska) i Dobrzanami. Po 1910 r. kolejką można było dojechać także do Drawska Pomorskiego.
W 1989 r. czynnych już było niespełna 81 km wąskiego toru. Początek lat 90. XX w. stał się również początkiem końca stargardzkiej wąskotorówki: w 1996 r. zamknięto jej odcinek do Ińska i Dobrzan, natomiast już w XXI wieku pożegnaliśmy ją  na ostatniej ocalałej trasie- do Dobrej Nowogardzkiej.


Od chwili zamknięcia kolejki krążyły rozmaite pomysły, koncepcje i projekty jej ożywienia lub zachowania przynajmniej tego, co zostało i mimo zniszczenia, postępującej dewastacji dalej zachowuje swój urok. Stargardzka kolej wąskotorowa jest wpisana do rejestru zabytków. Z tego też powodu nie rozstrzygnął się jej ostateczny los.
Może nadarzy się jeszcze okazja, by nadać list wagonem pocztowym do Chlebówka.  Ślady peronu i dawnego toru nie pozostawiają co do tego  żadnych złudzeń.  Ale  z drugiej strony nie wypada lekceważyć marzeń…

Źródło: Powiat Stargardzki
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
PGE Spójnia Stargard - Enea Stelmet Zastal Zielona Góra. Fotorelacja