Wychodząc naprzeciw potrzebom obywateli Ministerstwo Cyfryzacji z początkiem roku wprowadziło dodatkowe usprawnienie w tym zakresie.
Już teraz każdy obywatel Polski może złożyć wniosek meldunkowy przez Internet. Umożliwiła to nowa e-usługa na witrynie www.obywatel.gov.pl. Do tej pory można było wyłącznie w ten sposób wymeldować się z zarówno z miejsca stałego pobytu, jak i czasowego. Dzięki nowej opcji nie musimy udawać się do urzędu, a i złożenie wniosku może być wykonane w każdej dowolnej godzinie.
Aby móc to jednak zrealizować, tak samo jak przy innych dostępnych wnioskach internetowych, trzeba być posiadaczem profilu zaufanego ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. E-meldunek pozwala również na przemeldowanie osoby dorosłej i niepełnoletniego dziecka, a także można złożyć wniosek na podstawie nadanego pełnomocnictwa od innej osoby. Niemniej jednak zanim przystąpi się do tej czynności, warto zawczasu przygotować niezbędne dokumenty, które załącza się w postaci skanów. Mogą to być m.in. pełnomocnictwa lub dokumenty potwierdzające prawo do lokalu lub pobyt w nim. W kwestiach wymagających dodatkowych wyjaśnień pracownik właściwego urzędu ma możliwość poproszenia wnioskodawcy o udanie się do instytucji celem wyjaśnienia wszystkich problematycznych kwestii.
Dokumenty potwierdzające zameldowanie mogą zostać dostarczone w trzech postaciach: wiadomości na konto ePUAP, przesyłki pocztowej lub odbioru osobistego. Usługa jest bezpłatna, poza jednym wyjątkiem, który stanowi zameldowanie na pobyt czasowy. Koszt wystawienia dokumentu to kwota 17 złotych.
Choć przewidywano, że w tym roku zostanie już całkowicie zniesiony obowiązek meldunkowy, na razie jak widać trzeba pokrzepić się nowym rozwiązaniem.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Komunikaty
- Od teraz zameldujesz się przez Internet