Dzisiaj jest: 9.5.2024, imieniny: Grzegorza, Karoliny, Karola

PKP PLK zrezygnuje z remontu wiaduktów kolejowych?

Dodano: 2 lata temu Autor:
Redakcja poleca!

W listopadzie Rada Miejska i Rada Powiatu w Stargardzie

PKP PLK zrezygnuje z remontu wiaduktów kolejowych?

jednogłośnie wystosowały stanowisko w sprawie przedłużających się i utrudniających normalne funkcjonowanie remontów wiaduktów kolejowych w ciągu linii kolejowej Poznań Główny-Szczecin Dąbie. Głos w sprawie zabrało Ministerstwo Infrastruktury. Rozważane jest zakończenie inwestycji w niepełnym zakresie.

Na listopadowych sesjach Rady Miejskiej i Rady Powiatu podjęte zostały uchwały dotyczące wyrażenia stanowiska w sprawie remontów wiaduktów kolejowych w Stargardzie. W dokumencie radni wyrazili głębokie zaniepokojenie dużymi trudnościami komunikacyjnymi w Stargardzie, i w konsekwencji w Powiecie Stargardzkim. Inwestycja planowana w mieście napawała dużym optymizmem, gdyż w efekcie ma usprawnić ruch drogowy i pieszy pod czterema wiaduktami dzięki ich poszerzeniu, połączyć tunelem dworzec kolejowy z Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym, a także umożliwić budowę północnej obwodnicy miasta w rejonie ulicy Składowej. Sposób jej wykonania budzi jednak kontrowersje. Dojazd do pracy i szkoły, a następnie powrót do domu wiąże się obecnie z wyjątkowo długim oczekiwaniem w kolejce samochodów. Kilometrowe korki blokujące dojazd służb ratowniczych i porządkowych do ludzi potrzebujących interwencji, zdenerwowani kierowcy, spóźnione autobusy miejskie, a w konsekwencji prawdziwa zapaść komunikacji publicznej, to codzienność w Stargardzie- mogliśmy przeczytać w dokumencie. W związku z tym radni wezwali do pilnego podjęcia działań naprawczych.

PKP PLK wnioskuje o system 2 na 2, Miasto i Powiat chcą pojedynczo

Marcin Piwowarski, Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury informuje, że z wyjaśnień pozyskanych od PKP PLK S.A., który realizuje inwestycję w Stargardzie wynika, że Spółka od początku prowadzi rozmowy z Miastem Stargard na temat ruchu drogowego i pieszego w związku z przebudową stacji Stargard i na bieżąco współpracuje z jednostkami samorządowymi w zakresie usprawnienia komunikacji w newralgicznych punktach Stargardu. - Na etapie podpisania umowy na realizację prac wybrany wykonawca posiadał zatwierdzoną przez Starostę i Miasto Stargard decyzję o tymczasowej organizacji ruchu w systemie 2 na 2, czyli pod dwoma wiaduktami odbywa się ruch kołowy i pieszy, natomiast dwa są przebudowywane- informuje Marcin Piwowarski. W tymczasowej organizacji ruchu określono termin jej wprowadzenia od dnia 11 stycznia 2019 roku do dnia 31 grudnia 2020 roku.

Jak tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury, powstałe opóźnienia ze strony wykonawcy spowodowane były jego niskim potencjałem kadrowym i sprzętowym oraz trudnościami finansowymi, a także okolicznościami, na które wykonawca nie miał bezpośrednio wpływu, tj. przebudowa niezidentyfikowanych dotychczas kolizji kablowych czy przesunięta poza sezon grzewczy przebudowa ciepłociągów podwieszonych na wiadukcie nad ul. I Brygady i ul. Konopnickiej oraz na wiadukcie nad ul. Ks. Bogusława IV i ul. Spokojną, oraz trwającą pandemią Covid-19. - Powyższe sytuacje wpłynęły na to, że wykonawca nie rozpoczął robót we wcześniej uzgodnionym terminie, tym samym nie zdołał ukończyć robót w terminie zatwierdzonej przez jednostki samorządowe tymczasowej organizacji ruchu- informuje Ministerstwo.

Kolej rozważa rezygnację z przebudowy 2 wiaduktów

W związku z wygaśnięciem pozwolenia wykonawca złożył wniosek o przedłużenie terminu ważności wydanej decyzji na dotychczasowych warunkach w celu kontynuacji prowadzonych robót, jednak został on odrzucony ze względu na założenia polityki transportowej oraz potrzeby społeczności lokalnej. Nie zostały również zaakceptowane propozycje wykonawcy w zakresie organizacji ruchu w kolejnych fazach robót. Jedynym rozwiązaniem proponowanym przez Starostwo i Miasto jest pojedyncze przebudowywanie wiaduktów. - Uwzględniając stanowisko obu jednostek samorządowych, Spółka prowadzi dalszą analizę w zakresie innych możliwości prowadzenia ruchu drogowego podczas przebudowy obiektów. Niemniej w przypadku utrzymania stanowiska przez samorządy zachodzi obawa, że czas modernizacji 4 wiaduktów przekroczy termin określony w umowie o dofinansowanie dla projektu współfinansowanego z programu CEF "Łącząc Europę"- informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Marcin Piwowarski wyjaśnia, że aby nie utracić współfinansowania, Spółka rozważa również możliwość zakończenia rozpoczętej modernizacji 2 wiaduktów oraz rezygnację z przebudowy pozostałych dwóch wiaduktów w Stargardzie, na rzecz wykonania prac wzmocnienia wiaduktu, tak aby zostały uzyskane zakładane parametry nośności torów, o czym samorządy były informowane przez Spółkę podczas ostatnich spotkań. Wykonanie dodatkowego przejazdu w poziomie szyn nie jest możliwe z uwagi na to, że wiadukty zlokalizowane są na wysokich nasypach w obszarze gęsto zurbanizowanym. - PKP PLK S.A., pomimo licznych utrudnień w realizacji przedmiotowego projektu, dokłada wszelkich starań, aby zrealizować modernizację linii kolejowej E59 w jak najszybszym terminie, jednocześnie minimalizując jej negatywny wpływ na funkcjonowanie społeczności lokalnej. Niemniej przy realizacji dużej inwestycji infrastrukturalnej w ścisłym centrum miasta przejściowe trudności związane ze zmianami w organizacji ruchu kołowego i pieszego są nieodzowne- dodaje Marcin Piwowarski z Ministerstwa Infrastruktury.

 

Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Sesja Rady Miasta - 07.05.2024. Fotorelacja