Dzisiaj jest: 26.4.2024, imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda

Wygodniejsze podróże koleją z Poznania do Szczecina

Dodano: 3 lata temu Autor:

Inwestycje kolejowe w Stargardzie z myślą o pasażerach i mieszkańcach

Wygodniejsze podróże koleją z Poznania do Szczecina
W ramach modernizacji linii kolejowej łączącej Poznań ze Szczecinem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują w Stargardzie stację kolejową, która po zakończonej inwestycji będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów, a nowe przejście podziemne połączy stację ze Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym. Ponadto, przebudowane będą 4 wiadukty kolejowe: nad ul. Wyszyńskiego, Składową, Pierwszej Brygady i Bogusława IV. Na dwóch pierwszych postępują zaawansowane prace. Nowa, bardziej wytrzymała konstrukcja obiektów poprawi bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego oraz wyeliminuje tzw. wąskie gardła.


Stacja kolejowa Stargard
 

Postępuje modernizacja stacji. Peron nr 3 został rozebrany i rozpoczęła się budowa nowej platformy. Budowane są nowe tory stacyjne i rozjazdy.

Po modernizacji stacja Stargard będzie wygodniejsza i bardziej funkcjonalna. Perony zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - na peronach będą ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowe wiaty, ławki, nagłośnienie i system dynamicznej informacji pasażerskiej poprawią komfort oczekiwania na pociąg. Nowoczesne, jasne oświetlenie, monitoring i antypoślizgowa nawierzchnia zapewnią podróżnym większe bezpieczeństwo. PLK wybudują także nowe przejście podziemne z windami, łączące stację ze Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym.

Wiadukt kolejowy nad ul. Wyszyńskiego
 

Część XIX -wiecznego obiektu została wyburzona. Obecnie budowane są fundamenty pod nowy wiadukt.

Na wiadukcie będzie 6 torów (było 7). Obiekt będzie dłuższy o około 6 metrów, szerszy o około 8 metrów i wyższy o około 70 cm. Przebudowana zostanie także biegnąca pod nim ulica. Po dwóch stronach 7-metrowej jezdni wybudowane zostaną ścieżki rowerowe oraz chodniki. Na modernizacji zyskają nie tylko kierowcy, piesi i rowerzyści, ale także pasażerowie, którzy będą mogli bezpośrednio z chodnika pod wiaduktem dojść na peron.

Zakończenie pierwszego etapu prac planowane jest do czerwca 2021 r.

Wiadukt kolejowy nad ul. Składową
 

Prace na obiekcie rozpoczęły się w połowie listopada.

W miejscu starego wiaduktu kolejowego, powstanie nowa przeprawa o bardziej wytrzymałej konstrukcji. Obiekt będzie szerszy i dostosowany do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Przejazd pod wiaduktem będzie szerszy o ponad 10 metrów i wyższy
o ponad metr. Pod przeprawą znajdzie się jeden pas ruchu w kierunku ul. Podmiejskiej i jeden pas ruchu w kierunku ul. Ceglanej, a także chodniki i ścieżka rowerowa.  Nowy obiekt znacząco usprawni ruch w mieście i zapewni bezpieczne przejazdy.

Zakończenie pierwszego etapu prac planowane jest do czerwca 2021 r.



Wiadukty kolejowe nad ul. Pierwszej Brygady i Bogusława IV
 

W połowie przyszłego roku rozpoczną się prace na kolejnych wiaduktach: nad ul. Pierwszej Brygady i Bogusława IV.  Stare przeprawy zostaną wyburzone, a w ich miejsce powstaną całkiem nowe, bardziej wytrzymałe konstrukcje. Wiadukty będą szersze i wyższe. Oprócz jezdni, znajdą się pod nimi chodniki i ścieżki rowerowe.


Między Poznaniem a Szczecinem lepszy dostęp do atrakcyjnych podróży
 
Pasażerowie sukcesywnie korzystają z efektów inwestycji. Lepszy dostęp do kolei z nowych, wyższych peronów, zapewniony jest już w 14 miejscowościach, m.in. Poznaniu (przystanek osobowy Poznań Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie Zdunowo. Perony są przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. W podobnym standardzie przebudowane zostaną 32 stacje i przystanki.
Pociągi korzystają już z nowego toru m.in. na szlakach: Poznań Główny – Kiekrz, Szamotuły – Pęckowo oraz między Dolicami a Kolinem czy Słonicami a Choszcznem. Na odcinkach Miały – Drawski Młyn; Drawiny – Dobiegniew i Dobiegniew – Bierzwnik układany jest nowy tor i montowane urządzenia. Sprawne przejazdy zapewni przebudowa 95 wiaduktów i mostów, m.in. nad Wartą, Notecią i Drawą.
Po zakończeniu modernizacji i uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h, a podróż między Poznaniem a Szczecinem zajmie poniżej 2 godzin.  
Prace zwiększą przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów dalekobieżnych i regionalnych. Zapewnione będą lepsze warunki przewozu towarów europejskim korytarzem transportowym prowadzącym z Dolnego Śląska do portów na Pomorzu Zachodnim.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję przy udziale środków z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).
 

 
Źródło: PKP
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
20. urodziny Niedzielnych Spotkań Historycznych. Fotorelacja