Dzisiaj jest: 19.4.2024, imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa

E-państwo - #zostańwdomu i załatw sprawy urzędowe przez Internet!

Dodano: 4 lata temu Autor:
Redakcja poleca!

W ostatnich dniach jesteśmy zasypywani informacjami o kolejnych zachorowanych i zgonach spowodowanych przez COVID-19.

E-państwo - #zostańwdomu i załatw sprawy urzędowe przez Internet!

Radiowozy jeżdżące po ulicach, przypominające o zakazie zgromadzeń, lekarze i politycy zgodnie zachęcający ludzi do pozostawania w domach i niewychodzeniu bez potrzeby. To czego dziś doświadczamy, rok temu moglibyśmy z powodzeniem uznać za literacką fikcję.

Codzienność zmusza do podejmowania trudnych kroków, coraz więcej firm jest zamykanych bądź zawieszanych, urzędy masowo ograniczają obsługę petentów lub też całkowicie z niej rezygnują. Jak w tej sytuacji załatwić wszystkie niezbędne sprawy urzędowe nie narażając siebie i innych na zbędny kontakt?

Z pomocą przychodzi Internet! Zanim jednak rozwiniemy  ten temat chcielibyśmy zaapelować do wszystkich, którzy rozważają wizytę w jakimkolwiek urzędzie (zakładając, że jest otwarty dla osób z zewnątrz), zanim to zrobicie zadzwońcie i upewnijcie się czy Wasza sprawa nie może być załatwiona w terminie późniejszym. Dotychczas przedłużono chociażby termin obowiązkowej rejestracji nowych pojazdów czy też składania dokumentów w Urzędzie Skarbowym jak choćby CIT. Jeżeli sam nie jesteś w stanie stwierdzić, czy Twoja sprawa jest istotna to przed wizytą zadzwoń do Urzędu, gdzie zostaną Ci udzielone wszelkie informacje. Dla przykładu, uzyskanie aktu zgonu jest sprawą niezbędną, ale odebranie Stargardzkiej Karty Mieszkańca może spokojnie poczekać. Nie narażaj niepotrzebnie siebie i innych!

W dobie coraz większej informatyzacji wiele spraw urzędowych można załatwić przez Internet. Profil zaufany, e-PUAP, e-obywatel, to usługi, które pozwolą załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu.

Jednym z podstawowych problemów, przy załatwianiu spraw urzędowych przez Internet jest  weryfikacja tożsamości użytkownika. Musimy mieć pewność, że podpisująca się pod dokumentem osoba jest rzeczywiście tym za kogo się podaje. Obecnie istnieją dwie możliwości potwierdzenia tożsamości, które są honorowane przez polskie urzędy. Jedną z nich jest kwalifikowany. podpis elektroniczny, jest stosowany głównie przez firmy, a jego koszt wynosi kilkaset złotych rocznie co skutecznie zniechęca większość obywateli (co ciekawe w e-dowodzie również istnieje możliwość zainstalowania podpisu elektronicznego Więcej o e-dowodzie znajdziesz tutaj: www.gov.pl/web/e-dowod/). Drugą darmową opcją jest natomiast posiadanie profilu zaufanego i to właśnie o profilu zaufanym przeczytacie w dalszej części tego artykułu.

Czym jest Profil Zaufany?
Profil zaufany, najprościej rzecz ujmując, jest usługą pozwalająca na weryfikację Twojej tożsamości w organach administracji publicznej. Dzięki temu możesz podpisać np. wniosek wysyłany do urzędu czy sprawdzić dane, które są przeznaczone wyłącznie do Twojego wglądu jak choćby wypisane e-recepty czy naliczone przez policję punkty karne.

Jak założyć profil Zaufany?
Na ten moment istnieją trzy możliwości założenia Profilu Zaufanego:

  • Poprzez formularz online – niezbędna jest wtedy wizyta w punkcie weryfikacyjnym.

  • Poprzez internetowe konto bankowe lub konto u innego dostawcy usług – bez wychodzenia z domu.

  • Poprzez e-dowód – bez wychodzenia z domu, ale niezbędny jest do tego specjalny sprzęt!

Każda z wymienionych wyżej metod jest dostępna na stronie pz.gov.pl po kliknięciu w link Zarejestruj się.

Rejestracja poprzez formularz online jest bardzo prosta i wymaga wpisania takich danych jak proponowany login, hasło, imiona, nazwisko, PESEL, numer telefonu komórkowego i adres e-mail. Po wypełnieniu i przesłaniu takiego formularza otrzymamy instrukcje dalszego postępowania, a cały proces zakończy weryfikacja tożsamości w jednym z punktów potwierdzających. W Stargardzie Profil Zaufany można potwierdzić w Urzędzie Skarbowym przy ulicy Towarowej 15 lub w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych na Składowej 2. Co ciekawe Profil Zaufany można założyć i potwierdzić także za granicą, a listę wszystkich punktów odbioru znajdziecie pod adresem  https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList.

Rejestracja poprzez bank lub innego dostawcę to obecnie najwygodniejsza i najbardziej bezpieczna metoda założenia profilu zaufanego. Jeśli jesteś klientem jednej z instytucji przedstawionych na obrazku poniżej wystarczy, że wybierzesz odpowiedniego dostawcę i będziesz postępować zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie, a w ciągu kilku kliknięć staniesz się posiadaczem zweryfikowanego profilu zaufanego.

Usługodawcy oferujący możliwość założenia Profilu Zaufanego.
 Pozostaje mieć nadzieję, że z czasem pojawi się większa liczba banków i instytucji umożliwiających skorzystanie z tej najwygodniejszej formy rejestracji.

Rejestracja poprzez e-dowód – wymaga zakupu czytnika NFC, którego koszt wynosi kilkaset złotych, a na ten moment niestety nie ma możliwości wykorzystania do tego czytników zainstalowanych w telefonach komórkowych. Gdyby ktoś jednak był posiadaczem czytnika zgodnego z e-dowodem cały proces został krok po kroku opisany na stronie rejestracji.

Jakie możliwości daje profil zaufany?                        
Dzięki profilowi zaufanemu i platformie e-PUAP, o której szerzej będziemy pisać w kolejnym artykule możesz załatwić szereg spraw w urzędach poczynając od złożenia wniosku o dowód, sprawdzenia liczby punktów karnych, zgłoszenia darowizny, czy sprawdzenia statusu realizacji e-recepty. Możliwości jest naprawdę wiele więc jeśli masz do załatwienia naprawdę pilną sprawę urzędową skorzystaj z profilu zaufanego, bądź platformy e-PUAP, a jeśli sprawa może zaczekać najlepsze co możesz zrobić to pozostać w domu w trosce o siebie i o innych.

 

Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Stargard i blue. Fotorelacja