Zarząd Dróg Powiatowych, wspólnie z wykonawcą budowy ronda i modernizacji odcinka drogi w Lipniku- firmą Strabag- zdecydował o utrzymaniu ruchu podczas prac budowlanych, w ramach kolejnych etapów inwestycji. Wcześniej zakładano, że w lipcu nastąpi całkowite zamknięcie dla ruchu remontowanego odcinka- od budowanego ronda, do węzła „Stargard Zachód” trasy „S- 10”. Analiza zakresu planowanych prac pozwoliła na zmiany, które umożliwią utrzymanie dotychczasowej organizacji ruchu, kierowanego wahadłowo z wykorzystaniem sygnalizacji świetlnej.
Przyjęta wcześniej dokumentacja inwestycji zakładała całkowitą wymianę torfowego gruntu, który powodował osiadanie i zniszczenie jezdni, na odcinku od dawnej krzyżówki Lipnik- Grzędzice do węzła „Dziesiątki”. Przed rozpoczęciem przebudowy tego fragmentu powiatowej drogi 1704 Z, przewidziano więc całkowita wymianę ziemi pod jezdnią do głębokości 4 metrów. Spowodowałoby to konieczność wykonania głębokich wykopów i transportu wydobytego gruntu z placu budowy, a także całkowitego zamknięcia drogi na czas robót.
Ostatecznie podjęto decyzję o zmianie technologii. Niestabilne w tym miejscu podłoże gruntowe zostanie wzmocnione pod nasypem drogowym, poprzez wbicie w ziemię 540 sztuk kolumn żwirowych, o długości kolumny 4- 8 metrów. Będą one rozstawione w odległości 1,8 m od siebie, na odcinku blisko 3 km. Uznano, że koszt wzmocnienia gruntu w tej technologii nie będzie droższy od zakładanej wcześniej wymiany gruntu. Dodatkową zaletą jest prowadzenie robót ziemnych przy utrzymaniu wahadłowego ruchu, na odcinku od budowanego ronda w Lipniku do węzła „Stargard Zachód”. W zakresie prac ujęto również budowę nowego przepustu, który włączony do systemu kanalizacji deszczowej znacznie obniży poziomu wód gruntowych.
Po przyjęciu nowej technologii roboty budowlane prowadzone więc będą tak jak dotychczas, przy wahadłowym ruchu pojazdów połową jezdni. Tymczasowa organizacja wprowadzana jest sukcesywnie, na odcinku od budowanego ronda, w stronę węzła „S- 10”.
Do tej pory, obok wybudowanego już praktycznie ronda, gotowe są także wyspy rozdzielające pasy ruchu. Przebudowano również część dróg dojazdowych do ronda i zatoki autobusowe. Wykonawca ma już za sobą także skomplikowaną operację przełożenia sieci wodno- kanalizacyjnych i energetycznych, oraz ułożenie przewodów zasilających oświetlenie nowego ronda.
Wszystkie prace toczą się zgodnie z harmonogramem. Oddanie do ruchu przebudowanego odcinka drogi powiatowej z nowym rondem, nastąpi 27. września 2018 r.
Foto: Tadeusz Surma