Informację do publicznej wiadomości podało Ministerstwo Cyfryzacji. Zgodnie z przekazaną informacją wniosek, który znajduje się na stronie https://obywatel.gov.pl/ jest bardzo intuicyjny, a dane na temat posiadacza dokumentu zaczytują się w sposób automatyczny. Co ważne, jednocześnie można złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, z tym, że oczywiście trzeba mieć przygotowane zdjęcie do zeskanowania. Całość podpisujemy tzw. profilem zaufanym. Dla przypomnienia zakłada się go poprzez stronę https://pz.gov.pl/pz/index i dzięki niemu załatwimy większość spraw administracyjnych, bez konieczności wychodzenia z domu. Również i w tym przypadku nie trzeba iść do urzędu, tak jak to miało miejsce do tej pory.
Przy okazji Ministerstwo Cyfryzacji przytoczyło kilka statystyk. Wśród nich podano, że co roku zaginięcie lub kradzież dowodu osobistego zgłasza ok. 500 tys. Polaków. I teraz możemy wyobrazić sobie, jak bardzo zmniejszą się kolejki zgłaszających, gdy chociażby 1/3 skorzysta z nowego udogodnienia.
Niemniej jednak nadal należy pamiętać, że ze względów bezpieczeństwa warto w takiej sytuacji wybrać się także do banku, aby utrata dokumentu została zgłoszona do systemu Dokumenty Zastrzeżone. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której nasz dowód mógłby zostać wykorzystany do celów przestępczych, a co istotne baza ta jest dostępna dla wszystkich banków oraz innych instytucji korzystających z systemu na terenie kraju.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Komunikaty
- Zgubiłeś dowód osobisty? Zgłoś to przez Internet