Dodano: 2 tygodnie temu
Autor:
Dariusz G.
Redakcja poleca!
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w poniedziałek udostępniła kierowcom ostatni brakujący fragment drogi ekspresowej S3 między węzłami Świnoujście Łunowo a Międzyzdrojami.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w poniedziałek udostępniła kierowcom ostatni brakujący fragment drogi ekspresowej S3 między węzłami Świnoujście Łunowo a Międzyzdrojami. Tym samym trasa ta jest już przejezdna na całej długości – od wybrzeża Morza Bałtyckiego po granicę z Czechami w Lubawce. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 15 miliardów złotych.
Ostatni odcinek w ruchu
Otwarcie 7-kilometrowego odcinka w województwie zachodniopomorskim oznacza zakończenie kluczowego etapu budowy jednej z najważniejszych dróg ekspresowych w Polsce. Choć główne prace budowlane dobiegły końca, na trasie wciąż trwają drobne roboty wykończeniowe – m.in. przy nasadzeniach, Miejscach Obsługi Podróżnych oraz Obwodzie Utrzymania Drogi.
Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku, a jej realizacja rozłożona była na wiele etapów i lat, obejmując kilka kadencji rządów. Proces ten, jak podkreślają eksperci, pokazuje długofalowy charakter inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.
„Od dzisiaj kierowcy mogą już przejechać tą trasą…”
„Od dzisiaj kierowcy mogą już przejechać tą trasą od wybrzeża Bałtyku w Świnoujściu, aż pod granicę z Czechami w Lubawce” – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak zaznacza instytucja, „S3 ma istotne znaczenie dla rozwoju zespołu portów morskich Szczecin-Świnoujście, zarówno w kontekście przyszłych inwestycji, takich jak planowany terminal kontenerowy, ale również funkcjonowania obecnej infrastruktury”.
Element europejskiej sieci transportowej
Droga ekspresowa S3 jest częścią Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk. Wchodzi również w skład europejskiej trasy E65, biegnącej od szwedzkiego Malmö przez Polskę, Czechy i Bałkany aż do miasta Chania na Krecie – jej łączna długość to blisko 3950 kilometrów.
Imponujące liczby i unijne wsparcie
Cała trasa S3 ma obecnie 471 kilometrów długości, z czego 17 kilometrów biegnie wspólnie z autostradą A6. W latach 2007–2025 na budowę i modernizację tej drogi przeznaczono ponad 15 miliardów złotych. Z tej kwoty aż 7,7 miliarda złotych pochodziło z funduszy Unii Europejskiej w ramach różnych programów pomocowych – podsumowuje GDDKiA.

Najedź na grafikę, kliknij i powiększ