Po długim czasie oczekiwania parking Park&Ride w centrum Stargardu został oddany do użytku dla mieszkańców. Jak przebiegała budowa i z jakimi problemami mierzyli się wykonawcy i urzędnicy podczas realizacji inwestycji?
Park&Ride ma zmienić przyzwyczajenia mieszkańców Stargardu i okolic do podróżowania po mieście i regionie. Parking w centrum miasta z dużą ilością miejsc postojowych ma za zadanie zachęcić podróżnych do przesiadania się z transportu indywidualnego na zbiorowy, np. komunikację miejską czy kolej. Długo wyczekiwana inwestycja wreszcie została oddana do użytku. Po drodze pojawiały się jednak problemy, z którymi musieli zmierzyć się wykonawcy i urzędnicy.
Wyłonienie wykonawcy nie było takie łatwe
Podczas wrześniowego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Stargardzie została przedstawiona informacja Prezydenta Miasta Stargard dotycząca analizy całego procesu inwestycyjnego Park&Ride. Budowa parkingu to około 300 nowych miejsc postojowych, w tym między innymi dla autobusów i busów. Dyrektor Wydziału Inżynierii Sylwia Przybylska przypomniała, że umowa o dofinansowanie została podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Stowarzyszeniem Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego już w maju 2018 roku. W tym samym miesiącu Miasto ogłosiło pierwszy przetarg, który został unieważnionych z powodów formalnych. Kolejne postępowanie ogłoszone w czerwcu 2018 roku również nie wyłoniło wykonawcy, ze względu na brak ofert. W lipcu 2018 roku rozpoczęto postępowanie w trybie z wolnej ręki i zaproszono do negocjacji lidera konsorcjum. – Naszym celem było zaproszenie do udziału w tym postępowaniu osoby, która była autorem projektu Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, a także która była jednym z autorów koncepcji Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej- powiedziała Sylwia Przybylska. Z konsorcjum została podpisana przez Miasto umowa na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy parkingu wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz przebudową ulicy Księcia Barnima I ze ścieżką rowerową.
Sylwia Przybylska przypomniała, że zgodnie z podpisaną umową przeprowadzono, ze względu na COVID, konsultacje on-line z mieszkańcami z możliwością składania przez nich uwag. Wśród propozycji ze strony mieszkańców było między innymi zamontowanie defibrylatora, co zostało uwzględnione oraz stworzenie szerszego, bo 2,7 metra, miejsca parkingowego. - Ta uwaga nie została uwzględniona, ponieważ przy założeniu, że miejsca byłyby szersze, tych miejsc parkingowych byłoby mniej o ponad 20 miejsc postojowych. Biorą pod uwagę deficyt parkingowy i przyszłościową przebudowę ulicy Kardynała Stefana Wyszyńskiego nie zdecydowano się na szersze miejsca parkingowe. Te, które zostały zaplanowane, są na szerokość 2,5 m- powiedziała Dyrektor Wydziału Inżynierii. W ramach umowy dokumentacja musiała uwzględniać przebudowę infrastruktury kolidującej z robotami i zostać uzgodniona z właścicielami majątku. W roku 2021 ogłoszono przetarg nieograniczony na budowę parkingu Park&Ride wraz z przebudową ulicy Księcia Barnima I. Wpłynęły 3 oferty, z których wyłoniono wykonawcę zadania, firmę Musing Bud z siedzibą w Szczecinie. Termin realizacji określono na październik 2022 roku.
Plac budowy na budowie, kolizje z sieciami teletechnicznymi i słupy PKP w miejscu płotu
Podczas swojej prezentacji Dyrektor Sylwia Przybylska przedstawiła również problemy związane z budową. W obszarze części Park&Ride plac budowy został przekazany wykonawcy remontu linii kolejowe Poznań-Szczecin, czyli firmie Trakcja. Aby Miasto wywiązało się z termin wykonania zadania, musiało wejść na plac budowy. - Stało się tak dzięki porozumieniu zawartemu między zamawiającym a wykonawcą, którym jest firma Trakcja. Firma Musing Bud pracowała na placu budowy firmy Trakcja i ponosiła opłaty za nadzór- powiedziała Dyrektor. – Na terenie budowy Park&Ride była jeszcze jedna firma, AŻD Praga, realizująca zupełnie inny kontrakt, która spowodowała pewne opóźnienia z naszej strony. Wynikało to z kolizji z sieciami teletechnicznymi służącymi do sterowania ruchem kolejowym- dodała Sylwia Przybylska. – Z innych problemów warto wskazać konieczność przeprojektowania chodnika i ogrodzenia z uwagi na kolizje z ustawionymi przez kolej słupami, przeprojektowanie rzędnych muru z cegły- dodała Dyrektor.
Budowa Park&Ride trwała 1,5 roku. Koszt łącznie z przebudową ul. Barnima to ponad 20 milionów złotych. Powstało na nim 300 miejsc dla samochodów osobowych, parking dla autokarów turystycznych, wiaty, stojaki i boksy dla rowerów, ładowarka dla elektryków, kompresory do pompowania, odkurzacz i punkt na nieczystości dla autobusów i kamperów. Na całym terenie jest aż 750 nowych nasadzeń zieleni.
Galeria zdjęć: TUTAJ
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- Problemy nie ominęły Park&Ride. Jak przebiegała budowa?