Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie poinformowała, że w ramach programu 100 obwodnic toczą się postępowania o wydanie decyzji środowiskowych dla 5 obwodnic oraz postępowania o wydanie decyzji ZRID dla 2 obwodnic. Wśród nich jest obwodnica Stargardu.
Postępowania o wydanie decyzji środowiskowych toczą się dla obwodnic Wałcza, Rusinowa, Szwecji, Człopy i Stargardu, a postępowania o wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Gryfina i Szczecinka. Pod koniec października 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy wschodniej obwodnicy Stargardu. Zostały opracowane warianty przebiegu drogi, trwają inwentaryzacje przyrodnicze. W 2024 roku planowane jest zakończenie prac nad STEŚ-R, a 2025- prace nad przygotowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję ZRID, która zezwala na realizację inwestycji drogowej. Realizacja obwodnicy w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028.
Wschodnia obwodnica Stargardu to odcinek łączący DK10 w rejonie miejscowości Święte z DK20 w kierunku wylotu w stronę Chociwla. Droga będzie omijała Stargard od wschodu, włączając się w istniejącą obwodnicę w ciągu S10 na węźle drogowym Stargard Wschód. Obecnie mimo wyprowadzenia w ruchu w ciągu drogi ekspresowej S10 ze Stargardu, jeśli kierowca chce pojechać w kierunku Czaplinka czy Złocieńca, musi wjechać do miasta. Realizacja obwodnicy w ciągu DK20 pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych ze Stargardu.
Warto zaznaczyć, że droga ta docelowo połączy się z budowaną już przez Miasto obwodnicą w rejonie ul. Składowej, Podleśnej i Orzeszkowej. Docelowo odcinek budowany przez Miasto rozpocznie się w okolicach ronda 15 Południk zakończy w rejonie drogi wojewódzkiej nr 106, prowadzącej do Nowogardu. Odcinek pomiędzy DW 106 a DK20 zaplanuje i wybuduje Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. W połączeniu z fragmentem obwodnicy planowanej w ramach 100 obwodnic Stargard będzie można ominąć od ronda 15 Południk do węzła Stargard Wschód w rejonie miejscowości Święte.
Na budowę 100 obwodnic w całym kraju rząd przeznaczył 28 mld zł. Wszystkie obwodnice będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.
Grafika: GDDKiA oddz. Szczecin
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Region
- W sprawie obwodnicy Stargardu toczy się postępowanie