Coraz częściej widzimy poruszające się na nich osoby, jednak dopiero teraz postanowiono zadbać o pozostałych uczestników ruchu i jasno sprecyzować, gdzie i jak można poruszać się hulajnogą elektryczną i podobnymi pojazdami.
W nowych przepisach pojawiły się trzy nowe definicje. Jako „hulajnoga elektryczna” określono pojazd z kierownicą, ale bez pedałów i siedzenia, którym poruszamy się na stojąco i posiada on napęd elektryczny.
Nowe w przepisach są „urządzenia transportu osobistego” – czyli pozostałe pojazdy elektryczne bez siedzenia i pedałów, do których zaliczamy np. deskorolki elektryczne czy pojazdy samopoziomujące.
Ostatnią nową grupą są „urządzenia wspomagające ruch”, czyli wszelki sprzęt sportowo-rekreacyjny, ułatwiający poruszanie się przy pomocy siły mięśni. Tutaj wrzucamy wrotki, deskorolki czy hulajnogi bez napędu elektrycznego.
Jak wyglądają zasady poruszania się hulajnóg elektrycznych, UTO oraz urządzeń wspomagających ruch
Hulajnogi elektryczne mają obowiązek poruszania się po drodze dla rowerów lub pasie ruchu przeznaczonym dla rowerów. Mogą poruszać się także po ścieżkach dla pieszych i rowerów (tzw. ciągi pieszo-rowerowe). Gdy jednak brakuje ścieżki rowerowej, hulajnogą elektryczną możemy poruszać się po jezdni, o ile prędkość maksymalna na drodze wynosi 30 km/h. Gdy droga posiada maksymalną prędkość wyższą niż wspomniane 30 km/h i nie ma ścieżki rowerowej, dopiero wtedy hulajnogą elektryczną można jechać po chodniku, przy czym prędkość poruszania się powinna być zbliżona do prędkości pieszego.
Wybierając urządzenia transportu osobistego (UTO) lub urządzenia wspomagające ruch, należy korzystać z:
- dróg rowerowych,
- ścieżek dla pieszych i rowerów (ciągi pieszo-rowerowe),
- chodnika (gdy brakuje ścieżki rowerowej).
Nie możemy poruszać się po drogach samochodowych.
Uprawnienia dla użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz UTO
Osoby pełnoletnie nie muszą posiadać żadnego dokumentu do poruszania się hulajnogami elektrycznymi oraz UTO. Dla osó pomiędzy 10 a 18 rokiem życia, wymagana jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci do 10 roku życia mogą korzystać ze sprzętu jedynie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej (nie mogą poruszać się po drogach ani ścieżkach rowerowych).
Niezbędne zasady do bezpiecznego poruszania się hulajnogami elektrycznymi, UTO oraz urządzeniami wspomagającymi ruch
Poruszając się wspomnianymi urządzeniami, należy:
- jechać z prędkością umożliwiającą kontrolowanie pojazdu/urządzenia, niezależnie od panujących warunków na drodze czy pogodowych,
- korzystając z chodnika, należy poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych,
- na chodniku należy zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa pieszym, nie można też utrudniać im poruszania się,
- korzystając ze ścieżki rowerowej, należy poruszać się jej prawą stroną,
- konieczne będzie zachowanie szczególnej ostrożności oraz dystansu przy wykonywaniu manewrów wyprzedzania, wymijania oraz omijania,
- maksymalną prędkością dla użytkowników hulajnóg elektrycznych, będzie prędkość 20 km/h na drogach i pasach dla rowerów,
Parkowanie hulajnogi elektrycznej
Kolejną kwestią jest parkowanie hulajnogi elektrycznej. MA się to odbywać w wyznaczonych przez zarządcę miejscach, a gdy takowych brak, można parkować na chodniku pod warunkiem zachowania 1,5 metra szerokości chodnika dla pieszych. Na chodniku hulajnogę należy parkować równolegle do krawędzi chodnika i jak najbliżej krawędzi najdalej oddalonej od jezdni.
Mandaty
Ustawodawca przewiduje mandaty dla użytkowników korzystających z pojazdów wymienionych w tym materiale. Karane będzie nieodpowiednie zachowanie na chodniku względem pieszych (za nieustąpienie pierwszeństwa ma być mandat nawet 350 zł) czy zbyt szybka jazda na hulajnogach elektrycznych (w teorii).
Mandat 200 zł dostaniemy za korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy, za kierowanie pod wpływem alkoholu czy innych środków odurzających mandat wyniesie od 300 do 500 zł, a za przewożenie innej osoby, zwierzęcia czy ładunku – kara wyniesie 100 zł.
Nowe przepisy mają jasno określić gdzie i jak mogą poruszać się użytkownicy hulajnóg elektrycznych i pozostałych pojazdów czy urządzeń ułatwiających ruch. Dodatkowo zabezpieczeni mają zostać piesi, którzy od tej pory powinni być lepiej chronieni.