Opinię przygotowali analitycy unijnej agendy Independent Quality Review, którzy przed zatwierdzeniem dofinansowania unijnego oceniają jakość i stopień przygotowania największych inwestycji infrastrukturalnych. Ich rekomendacja to ostatni krok przed zatwierdzeniem dofinansowania dla tej inwestycji przez Komisję Europejską. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju spodziewa się decyzji Komisji Europejskiej w ciągu trzech miesięcy.
Obecnie zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin funkcjonują dwie przeprawy promowe – Warszów i Centrum. Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej.
Świnoujście planuje zrealizować inwestycję do końca 2021 r. Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Świnoujska inwestycja jest jednym z 27 projektów, które otrzymały dofinansowanie w konkursie na zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich. Podpisana pod koniec kwietnia 2017 r. umowa między miastem Świnoujście a Centrum Unijnych Projektów Transportowych ma charakter warunkowy. Ze względu na dużą wartość inwestycji, zgodę na jej dofinansowanie musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska.