w których seniorzy tracą oszczędności życia. Wczoraj 85- letnia szczecinianka przekazała oszustom 25 tysięcy złotych.
Świadomość seniorów województwa zachodniopomorskiego dotyczących oszustów wyłudzających za pomocą różnych metod pieniędzy od starszych osób jest coraz większa. Seniorzy są czujni i w porę orientują się, że dzwoniąca do nich osoba nie jest tą , za którą się podaje.
Jednak mimo nieustannych apeli policji o rozwagę i ograniczone zaufanie zdarzają się sytuację, kiedy starsi ludzie przekazują pieniądze oszustom.
Wczoraj w godzinach popołudniowych na terenie Szczecina doszło do takiego zdarzenia. Do 85- letniej kobiety zadzwonił na telefon stacjonarny mężczyzna podający się za policjanta i poinformował seniorkę, że może zostać okradziona. Polecił jej aby zabrała z domu wszystkie oszczędności i wybrała gotówkę z banku, ponieważ jej konto jest zagrożone atakiem hakerów. Rozmówca kontaktował się z 85- latką prze telefon komórkowy.
Nieświadoma podstępu szczecinianka na jednej z ulic miasta przekazała kopertę z pieniędzmi nieznanemu mężczyźnie. Rozmówca padający się za policjanta instruował ją po kolei, jak ma postępować i komu przekazać gotówkę.
W ten sposób seniorka straciła 25 tysięcy złotych.
Po raz kolejny apelujemy o rozwagę i ograniczone zaufanie.
Informujemy, iż policjanci nigdy nie zwracają się z prośbą o wpłacenie pieniędzy. Nie zwracają się też do osób postronnych o pomoc w celu planowanego zatrzymana przestępcy - oszustwa. Jeżeli tylko mamy do czynienia z taką prośbą, telefoniczną czy w kontakcie osobistym, możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z oszustem.
W takim przypadku natychmiast kontaktujmy się z policją.
Policja po raz kolejny przypomina:
-
zawsze kierujmy się zasadą " ograniczonego zaufania",
-
pamiętajmy, aby zawsze o swoich podejrzeniach powiadomić Policję,
-
ostrzegajmy seniorów i mówmy im, co należy robić w takich sytuacjach,
-
zaś przy próbie podszywania się pod funkcjonariuszy - natychmiast należy skontaktować się z najbliższą jednostką policji,
-
pamiętajmy, że Policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych ! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę.
-
zawsze upewnijmy się, że w prawidłowy sposób rozłączyliśmy rozmowę z naszym rzekomym krewnym, który potrzebuje pomocy. Dopiero jak będziemy pewni, że rozmowa jest całkowicie zakończona a w słuchawce słychać poprawny sygnał rozłączenia ( najlepiej odczekać jeszcze dla bezpieczeństwa 2- 3 minuty) i dopiero wtedy można wybrać kolejny numer np. na policję.
Zespół Prasowy KWP w Szczecinie / IK