Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (…).
O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to „cztery duety miłosne z dodatkami". Duety są bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (…).
Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie. Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (…).
Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (…). W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na „The Globe" z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (…).
Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen.
Michał Znaniecki, reżyser
O spektaklu
Charles Gounod (1818-1893)
Romeo i Julia
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira
Światowa prapremiera: 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera: 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.
Premiera obecnej realizacji: 14 lutego 2020.
Pozostałe terminy grania opery we wrześniu: niedziela - 19.09 - 18.00
Dowiedz się więcej, pobierz program, kup bilety: TUTAJ



Autor zdjęć: Piotr Gamdzyk
Projekt plakatu na podstawie zdjęcia Tomasza Lazara
Opera na zamku w Szczecinie