Budowa drogi ekspresowej S10 na terenie Pomorza Zachodniego wchodzi w kluczową fazę. Po wydaniu pierwszych decyzji ZRID dla odcinków Stargard – Recz oraz Recz – Suchań możliwe staje się rozpoczęcie prac terenowych i realizacja jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie. Nowe fragmenty trasy mają usprawnić układ komunikacyjny województwa i podnieść bezpieczeństwo ruchu na jednym z głównych szlaków między Szczecinem a centrum kraju.
Nowe decyzje uruchamiają prace
Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch kluczowych fragmentów drogi ekspresowej S10: odcinka Stargard – Recz (13,8 km) oraz Recz – Suchań (19,6 km). To pierwsze pozwolenia na budowę spośród siedmiu odcinków powstających pomiędzy Szczecinem a Wałczem, które będą stanowić nową arterią komunikacyjną regionu.
Uzyskanie decyzji ZRID otwiera drogę do przekazania wykonawcom placów budowy. W ciągu najbliższego miesiąca rozpoczną się prace wstępne, obejmujące m.in. rozpoznanie saperskie, wytyczenia geodezyjne oraz kontynuację badań archeologicznych. Z uwagi na rozpoczęcie zimowej przerwy technologicznej 16 grudnia, zasadnicze roboty drogowe ruszą w pełnym zakresie wiosną.
Wydanie decyzji ZRID uruchamia także postępowania odszkodowawcze związane z gruntami przejętymi pod budowę. Wyceną nieruchomości zajmą się rzeczoznawcy powołani przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Procedurę zakończy wydanie decyzji odszkodowawczej oraz wypłata środków przez GDDKiA.

Najedź na dowolną grafikę, kliknij i powiększ
Ponad 100 km nowych tras w przygotowaniu
W latach 2024–2025 podpisano umowy na budowę siedmiu odcinków S10 pomiędzy Szczecinem a Wałczem w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcy złożyli wnioski o ZRID dla wszystkich części inwestycji, a proces wydawania decyzji dla pozostałych pięciu odcinków ma zakończyć się na początku przyszłego roku. Ostatnia decyzja – dla fragmentu Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo – spodziewana jest w połowie roku. Po zamknięciu procedur administracyjnych cała 100-kilometrowa trasa będzie gotowa do realizacji. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2028 roku.
S10: Stargard – Suchań Zakres i główne założenia
Umowę o wartości ponad 450 mln zł z firmą Budimex podpisano w lipcu ubiegłego roku. Odcinek zaczyna się na węźle Stargard Wschód i prowadzony jest równolegle do obecnej DK10, po jej północnej stronie. W rejonie Tychowa powstanie para MOP-ów, z rezerwą pod stację paliw i punkt gastronomiczny.
Trasa ominie miejscowość Krąpiel, gdzie zaplanowano węzeł drogowy. Finał odcinka przewidziano kilometr przed węzłem Suchań. W ramach inwestycji powstaną m.in. węzeł Krąpiel, para MOP Tychowo, osiem wiaduktów oraz siedem przejść dla zwierząt (w tym jedno górne).
S10: Suchań – Recz Nowy przebieg i obiekty inżynieryjne
Kontrakt o wartości 667,5 mln zł podpisano w maju ubiegłego roku z Grupą Mirbud. Odcinek w całości poprowadzony będzie nowym śladem, oddalonym na północ od obecnej DK10, omijając miejscowości Suchań, Wapnica i Recz. Kluczowym elementem będzie węzeł drogowy Recz, a trasa zakończy się nieco ponad kilometr za nim.
Projekt obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz – oraz 14 obiektów inżynieryjnych, w tym 11 wiaduktów, dwie estakady i most. Zaplanowano również dwa dolne przejścia dla zwierząt.
Wydanie pierwszych decyzji ZRID dla zachodniopomorskich odcinków S10 otwiera etap robót terenowych i przybliża region do powstania strategicznej trasy ekspresowej. Po zakończeniu procesu administracyjnego w 2025 roku w realizacji znajdzie się pełne, 100-kilometrowe połączenie między Szczecinem a Wałczem, którego oddanie zaplanowano na 2028 rok.







