Ograniczona prędkość, skuteczne hamowanie, oświetlenie i odpowiednie oznaczenia to najważniejsze zmiany.
Znowelizowane rozporządzenie ministra infrastruktury dotyczy technicznych warunków użytkowania pojazdów typu hulajnoga elektryczna czy UTO, a także ich odpowiedniego wyposażenia. Według nowych przepisów konstrukcja tego typu pojazdów powinna ograniczać maksymalną prędkość do 20 km/h, waga nie powinna przekraczać 30 kg, a łączna maksymalna szerokość to 90cm.
Co jeszcze nowego w przepisach? Sporo odnośnie wyposażenia dla hulajnogi elektrycznej czy urządzenia transportu osobistego. W przypadku hulajnóg elektrycznych obowiązuje:
-
posiadanie z przodu co najmniej jednego światła barwy białej lub żółtej selektywnej,
-
posiadanie z tyłu co najmniej jednego światła pozycyjnego koloru czerwonego,
-
posiadanie z tyłu przynajmniej jednego elementu odblaskowego koloru czerwonego i o kształcie innym niż trójkąt,
-
z boku powinno być przynajmniej jedno światło odblaskowe (widoczne z obu stron),
-
niezbędny jest przynajmniej jeden sprawny hamulec,
-
oraz jeden dzwonek lub inny dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.
Światła powinny być widoczne z odległości przynajmniej 150 metrów. Dopuszczone są też migające światła pozycyjne. Światło czerwone nie może być widoczne z przodu pojazdu, zaś światło białe z tyłu pojazdu. Niezbędna będzie też podpórka ułatwiające stabilne ustawienie hulajnogi na podłożu.
Dodatkowo każda hulajnoga elektryczna powinna być wyposażona w boczny numer identyfikacyjny lub kod graficzny, umieszczony na ramie (lub innym podstawowym elemencie) w sposób trwały przez producenta urządzenia.
W przypadku UTO wymagane będzie białe lub żółte oświetlenie z przodu oraz czerwone oświetlenie z tylu pojazdu, widoczne z odległości przynajmniej 150 metrów. UTO również powinno być oznaczone numerem lub kodem graficznym przez producenta, umożliwiającym identyfikację pojazdu.
Wymagania, które znalazły się w rozporządzeniu, muszą być spełnione w hulajnogach elektrycznych, które trafią do sprzedaży od przyszłego roku.