Jego integralną część stanowił panel dyskusyjny pod hasłem: „Czy samorządy uczniowskie są potrzebne? Rola Samorządów Uczniowskich w kształtowaniu świadomości obywatelskiej”. Patronat nad kongresem, w którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów szkolnych, objął Prezydent Stargardu Rafał Zając, razem ze Starostą Stargardzkim Iwoną Wiśniewską.
To pierwsza edycja kongresu w takim kształcie. W zamyśle organizatorów, przedsięwzięcie miało sprzyjać wspólnemu spotkaniu przedstawicieli samorządów uczniowskich. Podczas kongresu rozmawiano otwarcie o problemach uczniowskich samorządów i nowych rozwiązaniach, jakich wymaga szkolna rzeczywistość, która niesie ze sobą niełatwe wyzwania.
Na zaproszenie do dyskusji poświęconej roli samorządów uczniowskich we współczesnej szkole odpowiedzieli m.in.: Zachodniopomorska Kurator Oświaty Magdalena Zarębska- Kulesza, Starosta Stargardzki Iwona Wiśniewska oraz Zastępca Prezydenta Stargardu, Ewa Sowa. W panelu dyskusyjnym uczestniczył również Marcin Przepióra, radny Sejmiku Województwa- na co dzień Dyrektor Zespołu Szkół nr 2.
Moderatorzy panelu dyskusyjnego- Patrycja Cokan i Michał Barszczak przypomnieli, że celem spotkania jest przede wszystkim aktywna promocja samorządności wśród młodzieży, połączona z debatą nad problemami samorządów uczniowskich, pełniących rolę łącznika między obu stronami „szkolnej barykady”, a więc uczniem i nauczycielem. Podczas dyskusji zastanawiano się przede wszystkim nad kwestią nawiązania i utrzymania wzajemnych relacji, które jednocześnie mogą sprzyjać kształtowaniu wzorca samorządności u młodych ludzi. A to istotne doświadczenie, zwłaszcza przy podejmowaniu właściwych decyzji w dorosłym życiu, zarówno w prywatnym jak i publicznym wymiarze. Wskazywano, że to właśnie szkoła jest pierwszym miejscem, gdzie przy odpowiednim podejściu nabyć można dobrych nawyków, przyswajając reguły demokratycznej gry, której nieodłącznym elementem jest także spór, prowadzony jednak z poszanowaniem obu stron…
Debacie towarzyszyły również zajęcia, prowadzone przez opiekunów poszczególnych samorządów uczniowskich. Warsztaty tematyczne dotyczyły relacji uczeń- nauczyciel, wolontariatu i kwestii reagowania na wykluczenie społeczne. Uczestnicy I kongresu w SCK wyrazili nadzieję, że zdobyte doświadczenia okażą się pomocne w codziennym funkcjonowaniu samorządów uczniowskich, które postawiły sobie za cel aktywną i partnerską współpracę z kadrą nauczycielską.