Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Sp. z o.o. ma powody do zadowolenia. W 2022 r. autobusy komunikacji miejskiej przewiozły ponad 8 milionów pasażerów. To więcej, niż w okresie sprzed pandemii koronawirusa.
Celem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji oraz podstawowym przedmiotem jej działalności jest wykonywanie zadań własnych Gminy Miasto Stargard w zakresie publicznego transportu zbiorowego. W ramach porozumień międzygminnych Spółka realizuje zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego również na terenie gminy Stargard, Kobylanka, Stara Dąbrowa oraz Maszewo.
Jak informuje MPK w Raporcie o stanie miasta Stargard za 2022 rok, komunikacja miejska w swojej istocie ma charakter usługi użyteczności publicznej o następujących zasadniczych funkcjach: zapewnia dowozy dzieci do i ze szkół, zapewnia dojazdy do i z miejsc pracy, do miejsc rekreacji i wypoczynku, zastępując transport indywidualny, zapewnia możliwość przejazdów osobom niepełnosprawnym na wózkach inwalidzkich, umożliwia nieodpłatne przejazdy osobom uprawnionym, zwiększa dostępność komunikacyjną dla mieszkańców miejscowości okolicznych gmin, z którymi Gmina Miasto Stargard nawiązała Porozumienie Międzygminne obejmujące świadczenie usług publicznych w ramach przewozów komunikacji miejskiej. Przewozy osób w komunikacji miejskiej w Stargardzie organizowane są na podstawie optymalizacji układu tras i rozkładów jazdy linii komunikacyjnych. Optymalizacja układu linii komunikacyjnych ma na celu uatrakcyjnienie oferty przewozowej dla pasażerów korzystających z transportu publicznego poprzez poprawę oferty linii dedykowanych dla mieszkańców miasta oraz wprowadzenie efektywnej synchronizacji dojazdów różnych linii jadących w tym samym kierunku.
W 2022 r. MPK przewiozło więcej pasażerów, niż przed pandemią
W 2022 r. Układ tras linii komunikacyjnych w Stargardzie składał się z 9 linii podstawowych, 3 linii uzupełniających oraz 8 linii podmiejskich. Na podstawie bieżąco prowadzonych badań przewozów pasażerów i opartej na nich analizie rzeczywistych potrzeb przewozowych, a także stałego kontaktu ze stronami Porozumień Międzygminnych oraz nowo powstałymi zakładami pracy zlokalizowanymi w obu stargardzkich parkach przemysłowych, zoptymalizowano zarówno układ tras linii komunikacyjnych oraz częstotliwość kursowania jak i kierunki, oraz trasy przejazdów autobusów poszczególnych linii. Odzwierciedleniem pozyskanych informacji były zmiany w sposobie realizacji części kursów na poszczególnych liniach, uzależniając ich wykonanie od rzeczywistego zapotrzebowania w określonych porach dnia tygodnia i roku. W 2022 roku wprowadzono zmiany w trasach linii komunikacyjnych nr 24, która rozpoczyna kursowanie od Pętli Kossaka, uruchomiono linię wakacyjną Ogrody dowożącą działkowców na ul. Bydgoską i Na Grobli, uruchomiono linię komunikacyjną nr 21 łączącą Osiedle Chopina z ul. Metalową przez Osiedle Pyrzyckie, a linia komunikacyjna nr 33 została podzielona i dodano linię nr 38 łączącą ZCP z Grzędzicami.
MPK w minionym roku przewiozło 8 727 280 pasażerów. Jest to więcej o 860 208 pasażerów, niż w okresie sprzed pandemii, czyli 2018 r. W mieście oraz gminach ościennych autobusy przez cały rok przejechały 2 009 441 km. MPK na podstawie umowy z Gminą Miasto Stargard zarządza również Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym przy ul. Towarowej. Pasażerowie mają tam możliwość zmiany środka transportu na 8 peronach przystankowych. Z czterech peronów korzystają autobusy komunikacji miejskiej, natomiast z pozostałych korzystają lokalni przewoźnicy realizujący usługi transportowe międzymiastowe. W funkcjonowaniu centrum przesiadkowego nastąpiło uporządkowanie i integracja publicznego transportu zbiorowego z komunikacją międzymiastową, w tym również z lotniskami w Berlinie. Od grudnia 2022 r. MPK również na mocy umowy o zarządzanie z Gminą Miasto Stargard zarządza parkingiem Park&Ride przy ul. Barnima. Parking zlokalizowany jest w centrum miasta przy ul. Księcia Barnima ma na celu wzmocnienie roli miejskiego transportu autobusowego oraz kolejowego, jako alternatywy dla środków transportu indywidualnego. Park & Ride podzielony jest na 3 strefy, posiada urządzenia do obsługi pojazdów: kompresor do pompowania kół pojazdów osobowych i jednośladów, ładowarkę dla pojazdów elektrycznych obsługiwaną przez EV+, kompresor do pompowania kół w autobusach i kamperach, odkurzacz dla użytkowników kamperów i autokarów, kolumnę zlewowo — serwisową dla obsługi kamperów.
Inwestycje, które przynoszą korzyści
W lutym 2023 r. na przystankach przy ul. Staszica Spółka zainstalowała dwie kolejne elektroniczne tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Urządzenia na przystanku Staszica i Staszica-LO wyposażone są w zapowiedź głosową dla osób niedowidzących. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zapewnia pasażerowi wiarygodną informację o przyjazdach autobusów podczas codziennych podróży. Pasażerowie mają również dostęp do systemu dynamicznej informacji pasażerskiej z poziomu aplikacji w smartfonach oraz dedykowanej strony internetowej. Pasażer może zobaczyć na mapie aktualną pozycję autobusu wybranej linii, sprawdzić w aplikacji przydane szczegóły, np. czy wybrany autobus jest niskopodłogowy, ma klimatyzację lub biletomat.
Spółka przykłada dużą wagę do minimalizowania skutków szkodliwego oddziaływania swojej działalności transportowej na środowisko. Zastąpienie najstarszych pojazdów nowymi autobusami, spełniającymi parametry w zakresie emisji spalin i hałasu wg normy EURO VI obniżyło emisję szkodliwych składników spalin do atmosfery. Dbałość o ochronę środowiska Spółka realizuję również poprzez działania związane właściwym gospodarowaniem oraz kontrolą nad wytwarzanymi odpadami. W celu wzmocnienia udziału w środowiskowym filarze zrównoważonego rozwoju Spółka wprowadziła do stosowania systemowe podejście do Systemu Zarządzania Środowiskowego. Narzędzie to umożliwiło ochronę środowiska i reagowanie na zmiany warunków środowiskowych oraz osiągniecie zamierzonych celów. Zmodernizowana myjnia pojazdów użytkowych daje efekty w postaci zmniejszenia zużycia wody w procesie mycia pojazdów oraz polepszenia jakościowego ścieków zrzucanych do kanalizacji miejskiej.
W drugiej połowie 2022 r. Spółka w postępowaniu przetargowym wyłoniła wykonawcę montażu instalacji fotowoltaicznej na terenie zajezdni autobusowej MPK. Montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z odbiorem został wykonany w lutym 2023 r. Na dachu budynku administracyjnego posadowione zostały 62 panele fotowoltaiczne, które w sumie będą produkowały energię o mocy około 30 kWp. Pozwoli to pokryć roczne zapotrzebowanie Spółki na prąd w około 25 proc. Fotowoltaika jako nowoczesne ekologiczne źródło energii, przyniesie Spółce zmniejszenie kosztów w przyszłości. Z jednej strony, własne źródło energii pozwoli obniżyć bieżące koszty za prąd, z drugiej sprawi, że Spółka będzie mniej wrażliwa na podwyżki cen prądu.
Sytuacja gospodarcza powodem wzrostu kosztów
Jak informuje Jan Gumuła, Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Sp. z o.o. w Stargardzie, wywołana przez Rosję wojna zdestabilizowała gospodarkę nie tylko polską ale także europejską. - Sytuacja ta wpłynęła istotnie na wzrost cen wielu produktów i usług. W przypadku Spółki szczególnie odczuwalny był wzrost cen oleju napędowego, nośników energii oraz części zamiennych do autobusów. Wzrost cen przełożył się na wzrost kosztów prowadzonej działalności Spółki w 2022 roku. Uwzględniając jednak fakt, że podstawowa działalność prowadzona jest w oparciu o umowę powierzenia, która w znacznym stopniu gwarantuje Spółce wynagrodzenie za wykonaną pracę przewozową od Gminy Miasto Stargard w formie rekompensaty poniesionych kosztów, skutki przywołanego konfliktu zbrojnego mają wpływ na sytuację majątkową i finansową Spółki, jednak w dającej się przewidzieć przyszłości nie wpłyną na zwiększenie ryzyka zaniechania prowadzenia dotychczasowej działalności- poinformował Jan Gumuła w sprawozdaniu za 2022 r.
Materiał zrealizowany na podstawie „Raport o stanie miasta Stargard 2022”
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- MPK: Ponad 2 mln przejechanych kilometrów i 8 mln przewiezionych pasażerów