Dzisiaj jest: 2.5.2024, imieniny: Longiny, Toli, Zygmunta

Założenie agencji marketingowej ? jak to zrobić?

Dodano: rok temu Autor:

Marketing i reklama zajmują wysokie miejsce w rankingu błyskawicznie rozwijających się sektorów rynku.

Założenie agencji marketingowej ? jak to zrobić?
Marketing i reklama zajmują wysokie miejsce w rankingu błyskawicznie rozwijających się sektorów rynku. Na rynku pracy nadal panuje bardzo wysoki popyt na specjalistów ds. PR, marketingu, czy poszczególnych dziedzin tychże. W związki z tym założenie agencji marketingowej to jeden z lepszych pomysłów na własny biznes. Do usług świadczonych przez takie przedsiębiorstwo zalicza się między innymi budowanie relacji z interesariuszami (PR), badanie rynku i konsumentów, tworzenie wizerunku czy planowanie strategii. Każde z tych działań to bardzo rozległa dziedzina wiedzy. Wymagają one niebagatelnego doświadczenia. W poniższym poradniku przedsiębiorcy wyjaśnimy, w jaki sposób zarejestrować taką firmę.
 

Zarejestrowanie agencji marketingowej

Założenie agencji marketingowej niekoniecznie oznacza, że należy rejestrować firmę. Równoległe spełnienie obu poniższych kryteriów uprawnia do prowadzenia tzw. działalności nierejestrowanej:

  • nieprowadzenie jakiejkolwiek rejestrowanej działalności gospodarczej w okresie ostatnich pięciu lat (60 miesięcy),
  • prowadzenie działalności jako osoba fizyczna; dochody z tejże działalności nie mogą przekroczyć równowartości połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę.


W takich warunkach nie ma konieczności urzędowego zarejestrowania swojej firmy. Co jednak, jeśli nierejestrowana działalność rozwija się świetnie i przynosi dochód wyższy od dopuszczalnego? W takim razie należy w dokonać rejestracji do siedmiu dni od wystąpienia takiej okoliczności. Firma musi zostać zarejestrowana w CEIDG - Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Do przeprowadzenia takiej procedury warto wynająć doświadczonych specjalistów. Pomogą oni w szybkim i w pełni poprawnym jej przeprowadzeniu: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy.

Formy prawne firmy

Założenie agencji marketingowej wymaga także wyboru jednej z najpopularniejszych form prawnych:

  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (z.o.o.) - w takiej formie prowadzenia działalności wspólnicy nie odpowiadają osobistym majątkiem za zobowiązania finansowe spółki.
  • spółka komandytowa - tutaj występują dwa rodzaje właścicieli spółki. Komandytariusze odpowiadają za zobowiązania finansowe swoim całym majątkiem, jednakże tylko do pewnej ustalonej sumy. Komplementariusze odpowiadają całym majątkiem.
  • spółka cywilna - jest zakładana przez wspólników, którzy są podmiotami wynikłych z umowy obowiązków oraz praw. Nie wymaga ona wniesienia jakiegokolwiek kapitału zakładowego. Każdemu ze wspólników przysługuje jednakowe prawo do reprezentowania spółki. Odpowiadają oni całym majątkiem.
  • spółka jawna - do jej założenia wymagana jest umowa zawarta przez co najmniej dwóch wspólników. Tu także zachodzi solidarna odpowiedzialność całym majątkiem.
  • spółka akcyjna - tworzą ją akcjonariusze, którzy zakładają ją z kapitałem zakładowym w kwocie co najmniej stu tysięcy złotych. Za swoje zobowiązania finansowa spółka odpowiada ze swojego majątku jako osoby prawnej.
  • spółka komandytowo-akcyjna - tworzą komplementariusze wraz z akcjonariuszami. Wnoszą oni kapitał zakładowy w minimalnej kwocie 50 000 złotych. Odpowiedzialność za zobowiązania finansowe spółki spoczywa na całym majątku tych pierwszych.
  • jednoosobowa działalność gospodarcza (popularnie: JDG) - aby założyć firmę w takiej formie, nie jest konieczne spisywanie umów czy wnoszenie kapitału. Osoba podejmująca się prowadzenia takiego biznesu odpowiada całym swoim majątkiem.

Jak założyć agencję marektingową?

Założenia agencji marketingowej można dokonać przez Internet. Działalność można rozpocząć nawet w tym samym dniu, w którym nastąpił wniosek o wpisanie agencji do CEIDG. Sprawa wygląda inaczej w przypadku spółek. One podlegają rejestracji nie w CEIDG, a w KRS, tj. Krajowym Rejestrze Sądowym. Wniosek składany jest przez Portal Rejestrów Sądowych. Narzędzie jest przyjazne w obsłudze i samo przeprowadza użytkownika przez cały proces. Wniosek wymaga kilku załączników:

  • wykazu wszystkich wspólników,
  • zaświadczenia o powołaniu członków zarządu,
  • oświadczenia osób reprezentujących spółkę,
  • oświadczenia o wniesieniu kapitału zakładowego w odpowiedniej sumie,
  • właściwą umowę spółki.

Kody PKD

Przed przystąpieniem do założenia agencji marketingowej należy wybrać dla niej odpowiedni kod PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności). Kod taki wybierany jest na etapie wnioskowania o wpisanie agencji do CEIDG. Jeśli agencja przybiera formę spółki, kodu PKD wymaga się wyłącznie od spółek kapitałowych i cywilnych. W pozostałych spółkach nadanie kodu PKD jest dobrą, jednak nieobowiązkową praktyką, która wspomoże identyfikację firmy. W założeniu agencji marketingowej używa się podanych poniżej oznaczeń:
 

  • PKD 73.12.A-D.
    • Pośredniczenie w handlu miejscami używanymi w celach reklamowych w innych mediach,
    • Pośrednictwo w tymże w mediach elektronicznych,
    • Pośrednictwo w tymże w mediach drukowanych,
    • Pośrednictwo w tymże w stacjach telewizyjnych i rozgłośniach radiowych.
  • PKD 73.11.Z:
    • doradzanie innym podmiotom w zakresie marketingu,
    • rozprowadzanie i doręczanie próbek reklamowych i prospektów,
    • tworzenie stoisk promocyjnych, miejsc wystawowych i tym podobnych,
    • prowadzenie kampanii i innych usług reklamowych, których celem jest pozyskanie lub utrzymanie już pozyskanych klientów (np. reklamy korespondencyjnej, doręczanie i/lub zamieszczanie próbek i prospektów, promocję wyrobów, marketing bezpośredni)
    • przygotowanie i rozmieszczanie reklam zewnętrznych w formie billboardów, wystaw okiennych, reklam na pojazdach, gablot, etc. a także planowanie strategii takiej reklamy,
    • tworzenie oraz planowanie i przeprowadzenia kampanii reklamowych we wszelkiego rodzaju mediach.

Księgowość dla agencji marketingowej - jaka forma?

W założeniu agencji marketingowej niezbędnym etapem jest także wybór formy prowadzenia księgowości. Do jednej z najbardziej intuicyjnych należy księga przychodów i rozchodów (w skrócie: KPiR). Niemniej na spółkach ciąży obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. Dotyczy on także tych podmiotów, które w roku 2023 przekroczyły przychód netto 9 654 400 zł.
 

Istnieje możliwość samodzielnego prowadzenia swojej księgowości. Niemniej działanie takie obarczone jest ryzykiem popełnienia brzemiennych w skutki błędów z powodu braku odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Ich konsekwencjami mogą być straty, a także wysokie kary finansowe nakładane przez organy podatkowe. Z tego powodu lepszym wyborem jest powierzenie księgowości (bez względu na formę) profesjonalistom.
 

W formularzu rejestracyjnym firmy należy wykazać miejsce, w którym przechowywana będzie jej dokumentacja księgowa. Dlatego dobrą praktyką jest wybranie formy księgowości przed złożeniem agencji marketingowej. Ofertę księgowości dla agencji reklamowych i marketingowych można uzyskać pod adresem: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-agencji-reklamowych.]

 

Forma opodatkowania

Równie istotny jest wybór formy, w jakiej po założeniu agencji marketingowej będzie się płaciło podatki. Forma opodatkowania może być uzależniona od formy prawnej agencji. Poniżej znajduje się lista opcji:

  • podatek liniowy - jego stawka wynosi 19% i jest niezmienna bez względu na kwotę uzyskanego dochodu za dany rok.
  • podatek CIT (Corporate Income Tax) - w przypadku założenia agencji marketingowej w formie spółki z.o.o. stawka tego podatku wynosi 9%, jeśli przychód podatnika w danym roku nie przekroczył 2 mln euro (9 654 400 zł). Wyższy przychód podwyżka stawkę do 19%.
  • podatek na zasadach ogólnych - w tej formie opodatkowania występują dwa progi. 17% zapłaci podatnik, którego dochód nie przekracza 85 528 zł. Wyższy dochód pociąga za sobą wejście w próg 32%.

Narzędzia do zarządzania projektami

Skuteczne zarządzanie projektami to konieczny warunek poprawnego działania agencji marketingowej. Bez tego firma taka nie odniesie sukcesów. Dobrą praktyką jest inwestowanie w odpowiednie narzędzia. Listę przydatnych produktów można znaleźć pod adresem: https://firmbee.com/pl/narzedzia/zarzadzanie-projektami. Oprogramowanie takie przynosi liczne korzyści. Pozwala ono na między innymi diagnozę ryzyka biznesowego i jego minimalizowanie. Inną cenioną w agencji marketingowej funkcją będzie zarządzanie budżetem i jego planowanie w kontekście projektów. Samemu zespołowi można wyznaczyć cele biznesowe i monitorować jego wykonanie. Jego pracę można kontrolować i optymalizować - zarówno dla całości zespołu jak i pojedynczych pracowników.
 

Firmbee to dobre narzędzie, gdy proces zakładania agencji marketingowej dobiegnie końca. Zamienia on pomysły w realne plany, a samą ich realizację znacznie ułatwia.

Materiał partnera

Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
20. urodziny Niedzielnych Spotkań Historycznych. Fotorelacja