Dzisiaj jest: 27.5.2022, imieniny: Amandy, Jana, Juliana

SCK i Fundacja „Serce dla Wszystkich” dla bezpieczeństwa seniorów

Dodano: 6 miesięcy temu Autor:
Redakcja poleca!

Już nie tylko garnki i poduszki.

SCK i Fundacja „Serce dla Wszystkich” dla bezpieczeństwa seniorów

Dziś oszuści na specjalnie zorganizowanych prezentacjach próbują za wszelką cenę sprzedać seniorom materace, maty masujące, odkurzacze, oczyszczacze powietrza czy multicookery. W ramach projektu „Stargardzka Koalicja dla Seniora” przygotowano ulotki i nagrano materiały, które mają ostrzegać seniorów przed nieuczciwymi praktykami.
 


 

Projekt dofinansowano ze środków programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025. Realizowany jest przez Fundację "Serce dla Wszystkich" w partnerstwie ze Stargardzkim Centrum Kultury. Do współpracy zaproszono również Starostwo Powiatowe oraz Komendę Powiatową Policji w Stargardzie.

Oszustwa na pokazach

- Treść materiałów informacyjnych, które powstały w ramach projektu, skoncentrowana jest na tym, aby uczulić seniorów na nieuczciwy telemarketing, działalność akwizytorów, jak również sprzedaż prowadzoną przez telefon lub na specjalnych spotkaniach – tłumaczy Tomasz Sobolewski, prezes Fundacji „Serce dla Wszystkich”. Osoby starsze są na nie wabione licznymi promocjami i prezentami, które rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie.


 

O tym, że zakupy na pokazach to nie jest dobry pomysł, mówi Ewa Skórczyńska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
- Seniorzy, którzy zdecydują się na wzięcie udziału w pokazie, powinni zachować szczególną ostrożność. Sprzedawcy świetnie opanowali wszelkie sposoby manipulacji. Istnieje ryzyko, ze nie zawahają się ich użyć – mówi pani rzecznik, zaznaczając, że na pokazie pod wpływem presji często dochodzi do pochopnych, nieprzemyślanych zakupów. W ten sposób można stracić duże pieniądze. Produkt, którego wartość to na przykład 1000 zł, na pokazie może kosztować nawet cztery razy więcej.
Często podczas pokazów seniorzy są namawiani na zaciągnięcie kredytu na sfinansowanie zakupu, co dodatkowo podnosi finalną cenę towaru o kilkadziesiąt procent. A umowy kredytowe są skonstruowane w taki sposób, aby klient miał ograniczone możliwości zwrotu zakupionego sprzętu.

Masz 14 dni na zwrot towaru!
Pani rzecznik przypomina, że każdy wadliwy towar można reklamować. Jeśli towar, który kupiłeś, zostanie dostarczony do Twojego domu, nadal masz 14 dni na jego zwrot i odstąpienie od umowy. W tym celu napisz oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślij otrzymany towar. Dokument może być odpisany odręcznie. W takim piśmie koniecznie musi znaleźć się nazwa sprzedawcy, jego adres oraz Twoje dane – imię, nazwisko, adres. Pamiętaj, aby nie przekroczyć 14 dni (liczy się data stempla pocztowego – zachowaj dowód nadania). Po upływie tego terminu prawo odstąpienia co do zasady nie będzie już przysługiwać!
- Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny, ponosząc tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował o konieczności poniesienia tych kosztów – tłumaczy Ewa Skórczyńska.
Swoje wątpliwości można zgłaszać do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów, które mieści się w Starostwie Powiatowym przy ul. Skarbowej 1 w Stargardzie (parter, pokój 04).

Mały kredyt – duże kłopoty
W materiałach informacyjnych adresowanych do seniorów można znaleźć m.in. informacje o tym, jak firmy pożyczkowe starają się nakłonić osoby starsze do zaciągnięcia kredytu. Ich przedstawiciele wymyślają kolejne metody, aby wykorzystać naiwność seniorów. Często uaktywniają się przed świętami, kiedy rosną nasze potrzeby zakupowe.
Często stosowanym przez nich sposobem jest metoda „na chwilówkę”. Oszust dzwoni do seniora z propozycją unikalnej promocji. Warto mieć świadomość, że przedstawiana przez niego atrakcyjna oferta, w zdecydowanej większości przypadków w ogóle nie istnieje. A jeśli nawet istnieje, może być bardzo nieatrakcyjna – wiele firm zawyża opłaty, prowizje i oprocentowanie.
Jeśli senior pożyczy np. 2 tysiące złotych, w konsekwencji zapłaci nawet dwa razy tyle.
Istnieje też niebezpieczeństwo, że firma naliczy sobie prowizję za przedstawienie oferty i dokonanie analizy finansowej klienta, jak również przedstawienie wniosku.

Senior, który ma wątpliwości dotyczące uczciwości danej firmy, powinien zadzwonić na numer 112.

Ulotki adresowane do osób starszych zawierające m.in. powyższe treści są dostępne w różnych punktach w Stargardzie, m.in. w Stargardzkim Centrum Kultury.





Projekt "Stargardzka Koalicja dla Seniora" dofinansowany ze środków programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025.

Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
ArtFestiwal 2022 cz.1. Galeria