Dzisiaj jest: 27.10.2020, imieniny: Iwony, Noemi, Szymona

Testujemy rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo na trasach rowerowych Pomorza Zachodniego

Dodano: miesiąc temu
Redakcja poleca!

Ładne, komfortowe i bezpieczne, takie są trasy rowerowe budowane na Pomorzu Zachodnim.

Testujemy rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo  na trasach rowerowych Pomorza Zachodniego

By były jeszcze bezpieczniejsze, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, testowane są rozwiązania, które mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo. Na zachodniopomorskich szlakach pojawiły się już linie krawędziowe, a teraz instalowane są świecące znaczniki. Mieszkańców i turystów zachęcamy do opiniowania tych rozwiązań, bo jeśli się sprawdzą, może być ich więcej.
 
- Szlaki rowerowe projektujemy tak, by wycieczki dawały frajdę i były bezpieczne. Tworzona przez nas infrastruktura spełnia ten wymóg, jednak są w regionie miejsca, gdzie chcemy wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia. Często proste, niekoniecznie kosztowne rozwiązania, mogą dać najlepsze efekty. Właśnie dlatego testujemy linie krawędziowe i znaczniki fotoluminescencyjne. Jeśli się sprawdzą, to pojawią się w kolejnych miejscach – wyjaśnia marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
 
Znaczniki fotoluminescencyjne 
Pierwsze takie rozwiązanie pojawi się na odcinku Trasy Pojezierzy Zachodnich w miejscowości Sulimierz (Gmina Myślibórz) oraz na skrzyżowaniu drogi rowerowej z DW 151 pomiędzy m. Płotno a Lubiana (Gmina Pełczyce). Znaczniki fotoluminescencyjne będą świecić po zmroku, a zamontowano je w krawędziach dzięki czemu rowerzysta i pieszy wyraźnie widzą powierzchnię drogi rowerowej. Miejsca do przetestowania nowego rozwiązania zostały określone pod kątem możliwości poprawy bezpieczeństwa. W Sulimierzu krótki odcinek drogi rowerowej znajduje się w obszarze zabudowanym więc korzystają z niego również piesi. Odcinek nie jest oświetlony. Ponadto znaczniki zamontowano w  miejscu gdzie droga rowerowa zmienia tor jazdy i przenosi się z nasypu kolejowego w drogę prowadząca do byłej stacji. Oddanie do ruchu gotowych odcinków planuje się na przełomie października i listopada. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, być może będzie stosowane również w kolejnych miejscach.
 
Linie krawędziowe
Kolejnym rozwiązaniem, które podnosi bezpieczeństwo są linie krawędziowe. To rozwiązanie zostało zastosowane na nowo otwartych odcinkach Waryń-Połczyn oraz Storkowo-Ginawa na Starym Szlaku Kolejowym. Dzięki liniom zarówno rowerzysta jak i pieszy są prowadzeni po drodze rowerowej nocą i widzą krawędzie szlaku.
 
Sezon jesienno-zimowy, kiedy szybciej zapada zmrok będzie czasem testowania obu rozwiązań. Zapraszamy rowerzystów i pieszych do włączenia się w akcję i umieszczania swoich zdjęć i komentarzy nt. rozwiązań na grupie Rowerem przez Pomorze Zachodnie na portalu społecznościowym facebook   https://www.facebook.com/groups/pomzachodnierowerem  .

Urząd Marszałkowski - Zachodniopomorskie

Źródło: Urząd Marszałkowski - Zachodniopomorskie
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
PGE Spójnia - Enea Astoria. Photos by Jan Rybaczuk