Dzisiaj jest: 20.10.2018, imieniny: Ireny, Kleopatry, Witalisa

Czy nowe inwestycje poprawią bezpieczeństwo?

Dodano: tydzień temu Autor:
Redakcja poleca!

W ostatnim czasie na terenie miasta i regionu było lub jest prowadzonych wiele inwestycji w infrastrukturę drogową.

Czy nowe inwestycje poprawią bezpieczeństwo?
Jak nowe rozwiązania komunikacyjne wpłyną na bezpieczeństwo ruchu?

Kilka dni temu zakończyła się budowa ronda w Lipniku, której inwestorem był Zarząd Dróg Powiatowych w Stargardzie. Informuje on, że zmiana skrzyżowania na rondo oraz modernizacja odcinka drogi powiatowej nr 1704Z od węzła Stargard Zachód do Lipnika zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu i wyższą sprawność jego przebiegu, niż przy skrzyżowaniu z pierwszeństwem przejazdu, które dotychczas funkcjonowało.  - Budowa umożliwi mieszkańcom Lipnika oraz Grzędzic bezpiecznie włączyć się w drogę powiatową w kierunku węzła drogi krajowej lub centrum Stargardu. Dotychczasowe skrzyżowanie z uwagi na duże natężenie ruchu sprawiało duże problemy dla kierujących pojazdami przy włączaniu się z kierunku Grzędzic i centrum Lipnika- informuje Zarząd Dróg Powiatowych.

Priorytetem bezpieczeństwo i poprawa płynności ruchu

Poprawa bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców oraz płynności ruchu to także cele stawiane inwestycjom drogowym realizowanym w mieście. W ostatnich latach powstały nowe ronda u zbiegu ulic Różana-Bogusława IV-Bema-Spokojna, Broniewskiego-Niepodległości-Różana-Warszawska i Kościuszki-Spokojna, a w budowie są ronda przy Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym, na ul. Ceglanej oraz Alei Żołnierza.

- Już na etapie uzgodnienia projektów zwracamy uwagę na wszystkich uczestników ruchu. Właśnie dla większego bezpieczeństwa wprowadzane są różnego rodzaju elementy geometrii drogi- mówi Piotr Styczewski z Urzędu Miasta w Stargardzie. - Dla pieszych wprowadza się m.in. wyniesione i doświetlone przejścia. Tam, gdzie jest to możliwe wydziela się samodzielne chodniki. Dla rowerzystów krawężniki są zaniżane, a nawierzchnia równa, bitumiczna- dodaje. Mówi również, że kierowcy pojazdami mogą korzystać z coraz większej liczby rond, a eksperci twierdzą, że ten typ skrzyżowania jest najbardziej bezpiecznym, ponieważ jednoznacznie określa pierwszeństwo przejazdu i jednocześnie wymusza zmniejszenie prędkości.

Urząd Miasta oczekuje, że nowe inwestycje przede wszystkim poprawią bezpieczeństwo, ale również, co bardzo istotne, usprawnią ruch w mieście. - Realizujemy przemyślany plan przebudowy całego układu komunikacyjnego w Stargardzie, który ma być bezproblemowy i możliwie szybki- mówi Piotr Styczewski. - Nowe skrzyżowania siłą rzeczy powodują, że kierowcy są zmuszeni w niektórych miejscach ściągnąć nogę "z gazu". Zwolenników szybkiej jazdy w terenie zabudowanym to nie zadowala, ale ci, którym troska o bezpieczeństwo swoich bliskich nie jest obca bardzo doceniają takie rozwiązania- dodaje.

Nowoczesne rozwiązania pomagają pieszym i kierowcom

Ludmiła Sabadini z Fundacji "Z nami Bezpieczniej" mówi, że nowe jezdnie, chodniki i ścieżki rowerowe, ledowe oświetlenie, a z tym związane doświetlenie przejść dla pieszych, to znaczące zwiększenie komfortu jak i bezpieczeństwa zarówno kwalifikowanych, jak i niekwalifikowanych użytkowników ruchu drogowego, czyli kierowców, rowerzystów i  pieszych. Nie bez znaczenia jest również cała infrastruktura, która otacza główne skrzyżowania oraz jej nowoczesne rozwiązania. - Jako Fundacja wnioskowaliśmy o wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, a więc nie tylko doświetlenia czy wyniesienia przejść dla pieszych, ale również montażu pulsujących w jezdni "kocich oczek" oraz ledowych listew świetlnych na obrzeżach chodnika, które w zależności od koloru światła sygnalizatora świetlnego, świeciłyby odpowiednio w kolorze czerwonym lub zielonym- informuje Ludmiła Sabadini. - Jest to super metoda na zwiększenie bezpieczeństwa pieszych SMOMBIE, którzy zapatrzeni w swoje ekrany smartfonów lub zasłuchani w muzykę płynącą ze słuchawek w ich uszach, nie zwracają uwagi na sytuację na drodze- dodaje Prezes Fundacji "Z nami Bezpieczniej".

Czy rondo przy ZPC jest dobrze wyprofilowane?

Ludmiła Sabadini wskazuje również nowe elementy infrastruktury, które mogą na początku sprawić problemy kierowcom. - Miejmy nadzieję, że nowe oznakowanie ronda przy budującym się Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym zapobiegnie próbom przejazdu pod wiaduktem pojazdów o wysokości ponad 3,2 metra jak i tonażu powyżej 3,5 tony. Obecnie przejazd dozwolony jest tylko dla autobusów komunikacji miejskiej- mówi Ludmiła Sabadini.  Dodaje, że niepokojące jest wyprofilowanie łuku jezdni przy skręcie jadąc z ronda przy ZCP pod wiadukt od strony ulicy Szczecińskiej. - Autobusy komunikacji miejskiej wykonują manewr zjazdu, tzw. dużym łukiem. Nachylenie jezdni i wjazd pod wiadukt mogą okazać się problematyczne w okresie jesiennej słoty czy zimą, przy ewentualnym oblodzeniu nawierzchni lub opadach śniegu. Zauważono, że skręt tzw. przegubowcem powoduje konieczność znacznego zmniejszenia prędkości autobusu- mówi. - Zaobserwowaliśmy już przypadki nagłego hamowania pojazdu znajdującego się bezpośrednio za autobusem, który nie liczył się zapewne z koniecznością tak znacznego ograniczenia prędkości pojazdu przed nim. Niepokojące jest także i to, że nowy, szeroki chodnik przy wiadukcie bez barierek czy ograniczników łańcuchowych jak i oddalone miejsca wyznaczone jako przejścia dla pieszych, znajdują amatorów przekraczania jezdni właśnie w tym miejscu. Pieszy wychodzący nagle zza barierki pod wiaduktem jest praktycznie niewidoczny dla kierowcy jadącego pod wiaduktem w stronę ulicy Szczecińskiej- dodaje Prezes Fundacji.

Nie tylko infrastruktura, ale przede wszystkim rozwaga

St. asp. Krzysztof Wojsznarowicz z Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie zwraca uwagę, że bezpieczeństwo w głównej mierze zależy od kierowców, a nie od infrastruktury. - Powoli czas remontów na drogach naszego miasta dobiega końca. Poza Lipnikiem gdzie dochodziło do zdarzeń drogowych na drogach było spokojnie- mówi Krzysztof Wojsznarowicz. - Tak prawdę mówiąc to sami musimy na sobie polegać. Uprzejmość za kierownicą to podstawa. Jeżeli nie będziemy mieli "kultury jazdy" to żadne przepisy, zmiany, przebudowy nie pomogą- dodaje. Mówi również, że wprowadzenie rond na pewno przyczyni się do poprawy ruchu. Zachowana zostanie tzw. płynność ruchu, nie będą się tworzyły zatory. - Dużą zaletą jest przebudowa drogi w Lipniku. Zastosowanie ronda jest już widoczne, a zarazem chwalone przez kierowców. Nie ma zatorów od strony Grzędzic, ruch odbywa się płynnie. Na chwilę obecną nie odnotowaliśmy zdarzeń na przebudowanych odcinkach- mówi przedstawiciel KPP w Stargardzie.



 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Wisola - wspomnienie z pleneru. GALERIA