Polki Wykluczone Cyfrowo 2017, opracowanego we współpracy z Kantar Public. W odpowiedzi na ten problem Aasa Polska uruchamia akcję edukacyjną „Aasy Netu", aktywizującą wykluczone osoby dojrzałe oraz ich bliskich z pokolenia Y i Z.

Kobiety między 45. a 70. rokiem życia, które rzadko lub w ogóle nie korzystają z Internetu, zwykle bardzo nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe. Ponad połowa z nich jako niedostateczne ocenia swoje umiejętności związane z obsługą komputera (59 proc.) i wyszukiwaniem informacji w sieci (57 proc.).

Najniżej Polki wykluczone cyfrowo oceniają swoje umiejętności online w zakresie robienia zakupów przez Internet (78 proc.), płatności internetowych (73 proc.), odbierania i wysyłania zdjęć (72 proc.) oraz pisania e-maili (69 proc.). Najczęstszą przyczyną rzadkiego korzystania lub niekorzystania z Internetu jest brak takiej potrzeby, którą deklaruje 58 proc. ankietowanych. Drugim w kolejności powodem jest brak umiejętności obsługi komputera, tabletu lub smartfona (26 proc.), a trzecim brak takich urządzeń (24 proc.).

Część respondentek mówi też, że po prostu nie miał ich kto nauczyć korzystania z Internetu (14 proc.). Aż 85 proc. wykluczonych cyfrowo kobiet uważa, że korzystania z sieci można nauczyć się w każdym wieku. Co byłoby dla nich motywacją? Zdecydowana większość uważa, że Internet stanowi ułatwienie w kontaktach z bliskimi (74 proc.), a dla trzech czwartych z nich jest pomocny w załatwianiu codziennych spraw (73 proc.).

Jednocześnie 24 proc. respondentek twierdzi, że z powodu braku umiejętności korzystania z sieci ma słabszy kontakt z rodziną. W odpowiedzi na problem wykluczenia cyfrowego Polek rusza internetowa akcja edukacyjna "Aasy Netu". Projekt zakłada uruchomienie dedykowanej platformy internetowej www.aasynetu.pl, z bezpłatnymi multimedialnymi materiałami edukacyjnymi.

Zamysłem organizatorów jest także zmotywowanie młodszych pokoleń do czynnego wspierania osób starszych w nauce.

www.kurier.pap.pl