Wymagają one przełamania wielu barier u konsumentów, ale korzyści są jednoznaczne: oszczędzamy czas i pieniądze. Polski Instytut Badań Jakości postanowił przyjrzeć się funkcjonowaniu supermarketów internetowych, posługując się metodologią stosowaną na dojrzałych i bardzo konkurencyjnych rynkach krajów zachodnich, a zwłaszcza na rynku niemieckim, na którym prawa konsumenckie są szczególnie chronione.

Działając w ramach międzynarodowej grupy Consumer Guidance, Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) nawiązał współpracę z Niemieckim Towarzystwem Studiów Konsumenckich (DtGV - Deutsche Gesellschaft für Verbraucherstudien). Dzięki temu możliwa była wymiana doświadczeń pomiędzy ekspertami PIBJA oraz DtGV oraz opracowanie modelu oceny funkcjonowania spożywczych marketów internetowych w ten sposób, że rygorystyczne kryteria stosowane na rynku niemieckim zostały adekwatnie zaadoptowane do polskich realiów.

W efekcie powstał projekt badawczy „Markety spożywcze on-line 2017", którego skrótowe wyniki są prezentowane poniżej. Rezultatem prowadzonych analiz było także wyłonienie liderów rynkowych w poszczególnych obszarach działalności handlowej.

Metodologia

Przeprowadzony test składał się z czterech bloków kryteriów, w ramach których oceniane były sieci handlowe:

1. Ceny (koszyk 40 dóbr w 6 kategoriach oraz koszty dostawy przy różnych kwotach zamówienia).
2. Szerokość asortymentu (z podziałem na produkty markowe oraz marki własne).
3. Komfort funkcjonowania sklepu oceniany z punktu potrzeb klienta (np. funkcjonalność wyszukiwarek, prezentacja artykułów spożywczych wraz z podaniem ich składników etc.).
4. Dostawa - organizacja sposobu dostawy oraz ocena jakości (świeżość, daty przydatności do spożycia) produktów dostarczonych przez badane sklepy.

Badanie było przeprowadzone przy wykorzystaniu dwóch metod: analizy eksperckiej oraz zakupów dokonywanych przez tajemniczych klientów (z ang. Mystery shopper).

W każdym ze sklepów dokonano kilku zakupów tych samych produktów.

Badane sklepy

Do badania wybrano 7 największych sieci marketów spożywczych, które oferują zakupy on-line pełnego asortymentu produktów (w tym także produkty świeże oraz te wymagające warunków chłodniczych) a następie organizują dostawę do domu klienta. W teście przeanalizowano asortyment oraz zamówiono dostawy w następujących sklepach:

- API Market
- Auchan Direct
- E.Leclerc
- Frisco.pl
- Piotr i Paweł
- Polski Koszyk
- Tesco

Najlepszy sklep - podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie kryteria z 4 grup oceny, ogólnym zwycięzcą testu, a w związku z tym najlepszym marketem spożywczym on-line oferującym dostawę do domu został Auchan Direct. Na drugim miejscu, uplasował się market E.Leclerc a pierwszą trójkę sieci spożywczych zamyka Tesco.

Źródło: Polski Instytut Badań Jakości

www.kurier.pap.pl