że w związku z obchodami Światowego Dnia Rzucania Palenia, Główny Inspektor Sanitarny przygotował kampanię społeczną pn. „Nie zawsze wędzone trzyma dłużej”, ukazującą skutki biernego palenia papierosów. Motywem przewodnim kampanii są zniszczone płuca, które zostały „uwędzone” dymem tytoniowym. Kampania ma przede wszystkim zwrócić uwagę na problem palaczy, którzy nie szanują obowiązku nieszkodzenia innym.
Pomysł na kampanię jest wynikiem badań nad postawami i zachowaniami Polaków w stosunku do palenia tytoniu. Mimo istniejącego zakazu palenia w miejscach publicznych ciągle bardzo dużo osób go ignoruje. Łamanie tego zakazu szczególnie obserwuje się w miejscach takich jak przystanki autobusowe (25%) czy place zabaw dla dzieci. Ludzie często palą papierosy również na klatkach schodowych w blokach mieszkalnych, na plażach i w parkach, co nie jest uregulowane prawnie, ale może przeszkadzać osobom niepalącym. Zauważalny jest również problem palenia w obecności niepalących domowników, np. dzieci lub kobiet w ciąży. Dlatego też kampania zwraca się do nałogowych palaczy, aby zdali sobie sprawę jak bardzo groźne jest wdychanie dymu tytoniowego z papierosa palonego przez inną osobę.