Wczoraj późnym popołudniem rozporządzenie w tej sprawie zostało wydane przez Radę Ministrów.
Inicjatorem zmiany nazwy było Towarzystwo Przyjaciół Stargardu. Już ponad cztery lata temu przeprowadzono konsultacje społeczne, w których prawie 58 % głosujących opowiedziało się za odłączeniem przymiotnika „Szczeciński”.
W 2011 roku wniosek o zmianę nazwy został jednak zawieszony do czasu wejścia w życie ustawy o dowodach osobistych. Dzięki nowym przepisom posiadacze dokumentów tożsamości nie będą musieli ich wymieniać. Podobnie jest w przypadku paszportów, dowodów rejestracyjnych i praw jazdy.
Skrócenie nazwy miasta nie powoduje również konieczności zgłaszania tej zmiany do ewidencji działalności gospodarczej, ksiąg wieczystych czy ksiąg stanu cywilnego. To samo dotyczy rejestrów Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ważności nie utracą akty notarialne. Dane w ewidencjach będą uaktualniane na bieżąco – z urzędu.
Warto również pamiętać, że zmiana nazwy miasta nie niesie za sobą konieczności nagłej i pilnej wymiany szyldów, druków czy wizytówek. Przepisy prawne nie określają, w jakim czasie należy to zrobić. Można więc przyjąć, że materiały mogą być wykorzystywane do wyczerpania zapasów lub np. zniszczenia (w przypadku szyldów).
Ostatnim formalnym etapem umożliwiającym skrócenie nazwy będzie rozporządzenie, które wyda Minister Administracji i Cyfryzacji.
Wszelkie pytania dotyczące zmiany nazwy miasta można przesyłać na adres: stargard@um.stargard.pl.
Szczegółowe informacje i odpowiedzi na częste wątpliwości są dostępne pod adresem: www.um.stargard.pl/zn/