Co powinna zawierać informacja o warunkach zatrudnienia?
Od 26 kwietnia 2023 roku w życie weszła nowelizacja Kodeksu pracy. Od tego momentu pracodawcy są prawnie zobowiązani do przekazywania pracownikom informacji na temat warunkach zatrudnienia w ciągu 7 dni od podpisania umowy o pracę. O nowych regulacjach w tym temacie wspomina art. 29 § 3 pkt 1 k.p.
By treść informacji o warunkach zatrudnienia była zgodna z wprowadzoną nowelizacją, musi zawierać kilka niezbędnych elementów, do których należą m.in.:
? zasady wypłaty wynagrodzenia za pracę,
? dobowa i tygodniowa norma czasu pracy,
? przerwy w pracy, które przysługują pracownikowi,
? długość okresu wypowiedzenia,
? wymiar urlopu wypoczynkowego,
? sposób potwierdzania obecności w pracy,
? zasady pracy nocnej,
? sposób usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
? prawa pracownika do szkoleń i dodatkowych świadczeń pieniężnych,
? praca w godzinach nadliczbowych.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie: https://aleo.com/pl/blog/wzory-dokumentow/informacja-o-warunkach-zatrudnienia/.
Jak przekazać informację o warunkach zatrudnienia?
Dokument, który otrzymał pracownik, powinien być przekazany w formie papierowej lub elektronicznej i podpisany przez samego pracodawcę, lub osobę go reprezentującą.
Co jeśli treść przekazanego dokumentu uległaby po jakimś czasie zmianie? Wówczas pracodawca ma obowiązek jak najszybciej poinformować pracownika o takiej zmianie, najpóźniej w dniu, w którym zmiana względem pracownika ma zacząć obowiązywać.
Od powyższej zasady wyjątkiem będą jednak sytuacje, kiedy zmiana warunków zatrudnienia wiąże się ze zmianą przepisów prawa oraz prawa ubezpieczeń społecznych, pod warunkiem że przepisy te zostały wspomniane w informacji przekazanej osobie zatrudnionej.
Zatrudnienie pracownika wiąże się z szeregiem obowiązków do spełnienia, jednak przekazanie informacji o warunkach zatrudnienia może pomóc w udanej współpracy między pracodawcą a osobą zatrudnioną.
Warto na bieżąco śledzić zmiany w przepisach oraz możliwych do przyjęcia rozwiązań, np. podwyżki inflacyjnej. Więcej na ten temat znajdziesz na stronie: https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/kadry-i-place/podwyzka-inflacyjna-co-to.
Jak będzie wyglądać informacja o warunkach zatrudnienia dla osób pracujących za granicą?
Warto pamiętać, że przyjęta nowelizacja zakłada również zasady przyjęte co do pracowników, którzy wykonują pracę za granicą przez co najmniej 4 tygodnie.
Pracodawca w informacji o warunkach zatrudnienia dla takich osób powinien ująć informacje na temat miejsca wykonywania pracy (np. zawrzeć wykaz państw), przewidzieć czas trwania pracy, określić walutę, w której będzie wypłacane wynagrodzenie, przekazać informację o świadczeniach pieniężnych czy rzeczowych, które wiążą się z wykonywaniem powierzonej pracy.
W informacji powinny się także znaleźć zasady dotyczące powrotu pracownika do kraju oraz warunków tego powrotu, jeśli tylko przewiduje to zawarta wcześniej umowa. Więcej przydatnych informacji znajdziesz na https://aleo.com/pl/.
– Artykuł sponsorowany