Przedsiębiorcy w Internecie
Na stworzenie swojej wizytówki i reklamy w internecie decyduje się wiele firm. Widać to chociażby po katalogach pełnych informacji o przedsiębiorstwach z działów: Budownictwo, Przemysł, Usługi – i wielu innych. Jako ciekawostkę można podać, że w jednym z takich katalogów zarejestrowanych jest aż 1788 podmiotów To dowód na to, że w naszym mieście są osoby żywo zainteresowane biznesem i wszelkimi jego aspektami. To także dowód na to, że świadomość potęgi reklamy internetowej jest bardzo duża.
Reklama internetowa - przegląd możliwości
Reklamę w internecie należy dopasować do: branży w której funkcjonuje biznes oraz możliwości finansowych. Spójrzmy przez chwilę na to, w jaki sposób można zaistnieć online prowadząc własny biznes w Stargardzie.
Platforma ogłoszeń, np. OLX
W zakresie usług sporym zainteresowaniem dla początkujących przedsiębiorców cieszy się platforma OLX, która pozwala niewielkim kosztem promować swoje usługi. Ogłoszenia w niektórych branżach są darmowe, ale wszędzie tam, gdzie takie ogłoszenia są bezpłatne – występuje bardzo duża konkurencja. A co za tym idzie i tak za ogłoszenia trzeba płacić, aby pojawiać się na górze strony. W zdecydowanej większości przypadków nie można mówić o darmowej platformie. Trzeba też pamiętać, że jednak jest to rozwiązanie bardziej dla usługodawców niż podmiotów prowadzących sklepy. Można oczywiście przez OLX sprzedawać, ale jeżeli ktoś chce to robić w odpowiednio dużej skali – szybko zobaczy, że platformie brakuje pewnych funkcji. Po prostu OLX nie chce być klasycznym marketplacem – od tego jest Allegro,
Media społecznościowe, np. Facebook
Bardzo dobra opcja dla osób, które już mają wysoką pozycję w utworzonych grupach i posiadają wielu znajomych chętnych do dalszego reklamowania naszych usług. Media społecznościowe są dobrą formą reklamy do wszelkiego typu produktów, ale trzeba pamiętać, że samo zamieszczenie posta, rolki, filmu – nie da większych efektów bez dalszego promowania – albo przez naszych znajomych albo w formie płatnej reklamy. Tzw. zasięgi organiczne są obecnie bardzo małe, jeżeli nie stworzymy świetnego materiału, który inni będą chętnie klikać. Większośc stworzonych materiałói) jest widoczna dla kilkunastu-kilkudziesięciu osób. Aby mówić o biznesie, zasięgi muszą raczej być liczone w tysiącach, a to jest możliwe głównie dzięki płatnej reklamie.
Filmy na YouTube
Jest to wciąż jedna z lepszych opcji, na której swoje biznesy opierają lokalne i globalne firmy. Można powiedzieć, że przez mieszkańców Stargardu jest to forma jeszcze niewykorzystana, bo mało przedsiębiorstw realizuje swój marketing przez YouTube. Tymczasem Klienci chętnie korzystają z usług firm, które lepiej znają. Chętniej skorzystają z usług lokalnej cukierni, gdy wcześniej zobaczą fragmenty z procesu produkcji. Nie trzeba też mieć zaawansowanego sprzętu, bo przeciętny telefon zrobi wystarczająco dobry film, który zachęci odbiorców do interakcji. Trzeba natomiast sobie szczerze powiedzieć, że stworzenie filmiku wymaga nieco czasu i nieco wiedzy, bo po jego nagraniu, należy materiał odpowiednio przygotować w programie – wyciąć nieudane fragmenty i dostosować dźwięk.
Platforma sprzedaży, np. Allegro
Każdy zna platformę Allegro i chyba każdy kto czyta ten artykuł – przynajmniej raz w życiu z niej skorzystał. Dla Klientów jest to fantastyczna opcja, bo mają przekrój cenowy z całego rynku, możliwość darmowej dostawy, darmowych zwrotów i korzystania z programu ochrony kupujących. Wydaje się to być idealne miejsce do sprzedaży, bo w końcu codziennie jest tam cała masa osób szukających produktów z przeróżnych kategorii. No cóż, może to być idealne miejsce, ale coraz więcej osób sprzedających uważa, że nie jest. Po pierwsze konkurencja jest bardzo duża i trzeba mieć odpowiedniej jakości towar, możliwość szybkiej wysyłki, no i przede wszystkim niską cenę. Bardzo często sprzedawcy sami importują towar lub są jego producentami, by obniżyć koszty i sprzedawać w atrakcyjnej cenie. Ciekawostką jest, że mówi się, że jeżeli nie robisz zamówień za kilkaset tysięcy złotych, to klocki Lego kupisz taniej na Allegro niż w hurtowni. Zatem, aby handlować na Allegro z sukcesem trzeba mieć albo niszowy towar albo odpowiednie środki na reklamę i nastawienie na sprzedaż wielu produktów, ale z niską marżą.
Reklama w Google – pozycjonowanie i Google Ads
To nie jest tania reklama, ale bardzo skuteczna. Pozycjonowanie polega na szeregu działań (optymalizacji strony i zdobywaniu, tzw. linków zewnętrznych), które prowadzą do wyświetlania się naszej strony na górze listy wyszukiwań w Google. Reklama Google Ads ma podobny cel, ale to my wyznaczamy, na jakie hasła ma się strona wyświetlać i ile za to zapłacimy. W Polsce wyszukiwarka Google jest prawie monopolistą, bo pozostałe wyszukiwarki mają śladowy procent udziału w rynku. Co za tym idzie, gdy Polacy szukają produktu, usługi lub innych informacji – swoje pierwsze kroki kierują do Google. Stąd reklama w wyszukiwarce daje efekty w postaci zdobywania nowych Klientów.
Czy strona internetowa jest jeszcze potrzebna?
Nie zawsze. Jeżeli jednak ktoś podejmuje jakiekolwiek kroki ku reklamie w internecie – powinien posiadać stronę internetową. Przede wszystkim Klient, który poszukuje bardziej szczegółowych informacji o firmie – chce to zobaczyć na stronie w przejrzystej wersji. Nie spełni tego kryterium ani strona na OLX ani na Facebooku. Dodatkowo własna strona www sprzyja budowie profesjonalnego wizerunku i pozwala na gromadzenie Klientów wokół własnej marki, co w przyszłości obniży koszty reklamy.Na samym końcu, jeżeli przedsiębiorca planuje korzystać z reklam w Google, to wymagane jest posiadanie własnej strony, aby reklama mogła przekierowywać do właściwej witryny z ofertą. Firma Enjoy Ads Studio przygotowała specjalną ofertę dotyczącą tworzenia stron internetowych. W zakładce: strony internetowe Stargard (link: https://enjoyads.pl/strony-internetowe-stargard/) zostały umieszczone porady – na co zwrócić uwagę, gdy chcemy zlecić zbudowanie strony internetowej.
Na jaką reklamę postawić?
Nie ma się co oszukiwać – marketing i reklama w obecnych czasach to nie jest tania sprawa. Najszybszym sposobem sprawdzenia, która forma promowania firmy będzie skuteczna – jest zapytanie znajomych i już obecnych Klientów. Należy dowiedzieć się, gdzie szukają produktów lub usług, które sami oferujemy. Dużo łatwiej jest dopasować własną ofertę do miejsc, gdzie są potencjalni Klienci niż przekonywać ich, że powinni zmienić przyzwyczajenia i szukać produktów, tam gdzie przedsiębiorca chce.