Obowiązki przedstawione w poszczególnych ofertach pracy np. na portalu Pracuj.pl wydawały Ci się z początku jasne. Jednak po zdobyciu posady z czasem Twój szef zaczął dokładać Ci zadania, przez co w tym momencie musisz zajmować się nie tylko swoimi obowiązkami, ale też rzeczami, o których wcześniej nie miałeś pojęcia. Brzmi znajomo? Jeżeli znajdujesz się w takiej sytuacji i nie wiesz, jak rozmawiać o niej z szefem, to czytaj dalej!
Jaki wpływ ma nadmiar obowiązków w pracy?
Nadmiar obowiązków w pracy ma negatywny wpływ na samopoczucie i wydajność pracownika. Przez zbyt dużą liczbę zadań często nie jest on w stanie skupić się na wykonywaniu jednego z nich. Wiąże się to z nakładaną przez szefa i goniące terminy presją. Taki obraz sytuacji może prowadzić do wzmożonego stresu, zmęczenia czy bólów głowy, które mogą prowadzić do złych skutków zdrowotnych.
Jak rozmawiać z szefem o nadmiarze obowiązków?
Podczas rozmowy z szefem przede wszystkim zachowaj spokój. Pokazanie złych emocji w trakcie spotkania może sprawić, że przełożony nie przyjmie Twojej prośby, jednocześnie stanie się do Ciebie wrogo nastawiony. Wykaż się jednak asertywnością i w odpowiedzi na pytanie o robienie nadgodzin przedstaw swoje argumenty. Zachowanie spokoju wiąże się również z odpowiednim tonem rozmowy. Nie pozwól na to, aby Twoje emocje sięgały górę i przemieniły spotkanie w kłótnie. Podczas rozmowy mów spokojnie, ale pewnie i z przekonaniem.
Aby przedstawić swojemu szefowi swoją sytuację, zwróć uwagę na ilość obowiązków. Może tak być, że przełożony nie zdaje sobie sprawy z nadmiaru zadań, jakie Ci przepisuje. Podczas argumentacji przedstaw więc je, dodając do tego ilość czasu, jaki musisz poświęcać na ich realizację. Również pokaż, że mimo nadmiaru zadań wypełniasz je rzetelnie i ze skupieniem. W momencie prośby szefa o nadgodziny czy wypełnienie kolejnych obowiązków podkreśl, że musiałbyś przełożyć inne obowiązki.
Przepracowanie również niesie ze sobą negatywne skutki, do których należy również spadek efektywności. Zbyt dużo zadań może sprawić, że będziesz je wykonywał coraz wolniej i mniej się do nich przykładał. Podczas rozmowy z szefem podkreśl ten stan rzeczy, jednocześnie argumentując swoją wypowiedź dbałością o swoje zdrowie i produktywność.
Zastanawiasz się jak zmienić pracę? Odwiedź porady.pracuj.pl. Znajdziesz tam praktyczne wskazówki dotyczące tego jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej oraz w jaki sposób napisać profesjonalne CV czy list motywacyjny.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Biznes
- Jak rozmawiać z szefem o nadmiarze obowiązków w pracy?