Modernizacja wiaduktów kolejowych w Stargardzie jest dokładnie na półmetku. Wykonawca zakończył przebudowę jednej połówki na wszystkich czterech obiektach w mieście. Jakie są kolejne etapy inwestycji?
Inwestycja prowadzona na wiaduktach kolejowych w Stargardzie przysparza wielu problemów mieszkańcom Stargardu i kierowcom poruszającym się po mieście. Od czterech lat co jakiś czas zmieniana jest organizacja ruchu, która powoduje utrudnienia i korki na ulicach miasta. Mieszkańcy nie mogą doczekać się już zakończenia inwestycji, ale nie nastąpi to szybko.
Co dzieje się na placu budowy?
Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK informuje, że na wszystkich czterech przebudowywanych wiaduktach w Stargardzie wykonawca zakończył budowę konstrukcji pierwszych połówek obiektów. - Obecnie ograniczenia w ruchu kołowym i pieszym są wprowadzone tylko na ul. Bogusława IV. Na tym wiadukcie do końca lutego będą prowadzone prace związane z odtworzeniem ulicy i przejścia dla pieszych pod wiaduktem oraz montażem barier ochronnych i koryta kablowego na gzymsie obiektu. Zakończenie prac na połówce wiaduktu i otwarcie go dla ruchu kołowego i pieszego planowane jest na przełomie lutego i marca br.- informuje Bartosz Pietrzykowski.
Zakończenie prac na jednej części wiaduktów nie oznacza, że od razu zaczną po niej jeździć pociągi. - Oddanie do użytku połówki stacji w Stargardzie planowane jest w drugiej połowie 2023 roku. Aby mogło to nastąpić, muszą zostać spełnione wszystkie procedury obowiązujące w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. Przede wszystkim przebudowane tory, sieć trakcyjna, wiadukty i urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK) muszą spełniać wszystkie parametry i normy zgodne z przepisami, co będzie oceniane podczas odbiorów prowadzonych m.in. przez Inspektora nadzoru oraz pracowników PLK. W związku z tym, że pociągi sterowane będą z nowoczesnych urządzeń SRK (w nowym systemie sterowania), ze względów bezpieczeństwa podlegają rygorystycznej procedurze odbiorowej. Czas niezbędny na te odbiory to około 3 miesiące- dodaje rzecznik PKP PLK. Długi czas realizacji przebudowy w Stargardzie rodzi pytanie o unijne finansowanie, które przyznane było w perspektywie, która kończy się w 2023 roku. - Na dzień dzisiejszy inwestycja mieści się w ramach dofinansowania unijnego i nie przewidujemy utraty dofinansowania- mówi Bartosz Pietrzykowski.
Modernizacja poprawi komfort na kolei, ale też na drogach
Przebudowa stacji i czterech wiaduktów w Stargardzie realizowana jest w ramach wartej ponad 4 miliardy złotych modernizacji linii Poznań – Szczecin, współfinansowanej z programu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Dzięki przebudowie wiaduktów zapewniony będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu przy ulicy Składowej będzie także dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum poza miasto. Prowadzone prace nie ograniczają ruchu kolejowego.
Na stacji przebudowane zostaną 3 perony. Będą one wyższe i szersze, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawią nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Na stacji powstanie również nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy, dzięki czemu stacja w Stargardzie będzie dostępniejsza dla wszystkich pasażerów, również tych o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Jedno z dwóch centrów sterowania będzie w Stargardzie
W Stargardzie zlokalizowane będzie także Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań-Szczecin, system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Obecnie linia kolejowa między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem podzielona jest na odcinki, na których ruch prowadzony jest przez dyżurnych ruchu ze zlokalizowanych na nich nastawni kolejowych.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- Zakończyła się przebudowa jednej połówki wszystkich wiaduktów. Co nas czeka dalej?