Dzisiaj jest: 17.5.2024, imieniny: Brunony, Sławomira, Wery

PKP przebuduje budynek dworca w Stargardzie

Dodano: rok temu Autor:
Redakcja poleca!

PKP S.A. po latach stagnacji rozpoczęło proces związany z przebudową budynku dworca kolejowego w Stargardzie.

PKP przebuduje budynek dworca w Stargardzie

PKP S.A. po latach stagnacji rozpoczęło proces związany z przebudową budynku dworca kolejowego w Stargardzie. Do 3 stycznia mogą zgłaszać się wykonawcy programu funkcjonalno-użytkowego.

Na tę chwilę od wielu lat czekali mieszkańcy Stargardu. W końcu pojawiła się realna nadzieja na to, że budynek dworca kolejowego zlokalizowanego w samym centrum miasta przestanie straszyć wyglądem minionej epoki. Po wykreśleniu inwestycji z Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 brakowało jasnej informacji dotyczącej przeprowadzenia remontu dworca. W obliczu przebudowy linii kolejowej Szczecin Dąbie-Poznań Główny i peronów na stacji w Stargardzie, budynek dworca będzie odbiegał standardem od reszty kolejowej infrastruktury. PKP wpisało go jednak do nowego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2023-2025. Ruszyła już machina biurokracji.

Budynek dworca ma już 111 lat

Na początku grudnia PKP S.A. ogłosiło przetarg na "Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego PFU wraz z koncepcją wielobranżową dla zadania przewidzianego do realizacji w ramach inwestycji pn. "Przebudowa dworca kolejowa Stargard". Wykonawcy mogą składać swoje oferty do 3 stycznia. Program ten posłuży PKP do przeprowadzenia postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych w systemie Zaprojektuj i wybuduj.

Dworzec w Stargardzie został wzniesiony wraz z torowiskiem, przejściem podziemnym, oryginalnymi zadaszeniami peronów (z metalowych, nitowanych dźwigarów i z drewnianymi, belkowanymi stropodachami) w latach 1908-1911 i jest ujęty w gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków. Obecny budynek jest dwukondygnacyjny, nakryty płaskim dachem czterospadowym, z frontowym ryzalitem, flankowany pięciobocznymi wieżyczkami, z elementami o rytmicznych podziałach osiowych, dzielonych profilowanymi gzymsami. Wojewódzki Konserwator Zabytków w Szczecinie zezwolił na wyburzenie budynku toalet, ponieważ dobudówka do historycznego budynku dworca, w której znajdują się obecnie sanitariaty, powstała później. - Ponieważ wartość artystyczna przedmiotowej dobudówki jest znikoma, zatem jej rozbiórka nie wpłynie na walory zabytkowego budynku dworca, wobec powyższego nie wnosi się uwag ze stanowisk konserwatorskich do planowanego zamierzenia- ustalił Wojewódzki Konserwator Zabytków.

PKP analizowało trzy warianty funkcjonowania dworca

PKP rozważało trzy warianty dotyczące eksploatacji dworca w Stargardzie. Wariant W0 zakładał brak nakładów inwestycyjnych. Przyjęcie tego wariantu spowodowałoby, iż nie zostaną wykonane żadne roboty związane z poprawą stanu technicznego, funkcjonalności i estetyki dworca kolejowego. Nastąpiłaby dalsza degradacja obiektu oraz zwiększenie kosztów utrzymania. Wariant W1 zakłada wykonanie remontu budynku bez znaczących ingerencji w bryłę oraz jej układ funkcjonalny. Taki wariant nie rozwiązuje problemu eksploatacyjnego i nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału komercyjnego dworca. Obiekt pozostaje nierentowny oraz będzie ulegał dalszej degradacji.

PKP rekomenduje Wariant W2. Przewiduje on wyburzenie budynku toalet oraz przebudowę istniejącego dworca, który będzie podlegał gruntownej modernizacji wraz z dostosowaniem powierzchni do realnego zapotrzebowania i nowych funkcji. Zakres inwestycji przewiduje również modernizację budynku kas i budynku bagażówki w zakresie elewacji. W ramach przebudowy przewidziano udogodnienia zapewniające kompleksową obsługę osób o ograniczonej sprawności poruszania się zgodnie z wytycznymi TSI-PRM. W ramach inwestycji PKP planuje także zagospodarowanie terenu przynależnego do budynku dworca, w tym terenów zielonych i parku, układu drogowego oraz ścieżki pieszej do parkingu miejskiego. Zapotrzebowanie na lokale komercyjne zgłosili już: operator kiosku, sklepu / kantoru oraz gastronomii, a także Urząd Miejski na potrzeby informacji turystycznej oraz Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych. Przewidziano też pomieszczenia dla PKP SA, PKP Cargo, Straży Ochrony Kolei oraz Polregio. W miejscu zburzonych toalet powstanie poczekalnia zewnętrzna z przeszklonym zadaszeniem. W okolicy dworca powstaną też miejsca parkingowe oraz do ładowania samochodów elektrycznych.

Jak informuje portal Transport-publiczny.pl, rozpoczęcie części inwestycyjnej przewidziano w IV kwartale 2023 r. Według założeń ma ona trwać 26 miesięcy. W czasie robót podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego.

Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Dzień Pionierów 12.05.2024. Fotorelacja