Od nowego roku, znów na rejestrację używanego pojazdu zakupionego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest 30 dni. Taki sam termin jest na zgłoszenie sprzedaży pojazdu. Z początkiem roku powróciły stare terminy. Jeszcze w ubiegłym roku okres został wydłużony z 30 do 180 dni, dzięki ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych epidemią COVID-19. Nieprzestrzeganie terminu 30 dni skutkować może karą od 200 do 1000 złotych (dawniej przepis był martwy, gdyż nieobowiązywała żadna kara za niedotrzymanie terminu) Niestety w wielu miastach termin oczekiwania na wizytę w wydziale komunikacji jest dłuższy niż miesiąc. Co robić?
Elektroniczne zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdu
Zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu można dokonać także drogą elektroniczną. Zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu jest całkowicie bezpłatne - płatne jest dopiero przerejestrowanie auta.
Czego potrzebujemy, aby zgłosić zbycie/nabycie pojazdu drogą elektroniczną? Należy przygotować:
-
dane samochodu - markę, model, nr VIN i numer rejestracyjny,
-
dane sprzedającego i kupującego pojazd,
-
skan lub zdjęcie dokumentu potwierdzającego dokonanie transakcji (np. umowa kupna-sprzedaży).
Konieczne jest też posiadanie profilu zaufanego. Pisaliśmy o tym więcej TUTAJ, a założenia profilu zaufanego dokonamy na tej stronie: Profil Zaufany – załóż
Jak dokonać zgłoszenia?
Za pomocą profilu zaufanego, musimy zalogować się na stronę gov.pl i w zakładce „mój gov” wybrać „usługi dla obywateli” i znaleźć pozycję "zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu". Dalej pozostanie nam uzupełnienie danych, potwierdzenie wniosku naszym profilem zaufanym oraz wysłanie zawiadomienia. Na naszą skrzynkę w serwisie gov.pl otrzymamy potwierdzenie złożenia wniosku i będzie to jedyne potwierdzenie tego faktu. Warto zapisać je na dysku komputera czy też wydrukować.
Co ważne! Zgłoszenia nabycia pojazdu drogą elektroniczną nie jest równoznacznie z jego przerejestrowaniem. Jest to czynność płatna i wymaga wizyty w wydziale komunikacyjnym.
Jeżeli jednak tylko sprzedaliście auto i chcecie o tym poinformować odpowiedni organ, zrobicie to bez wychodzenia z domu.
Zgłoś w Kancelarii Ogólnej Powiatu Stargardzkiego lub wyślij pocztą tradycyjną
Ponadto dla osób które nie posiadają profilu zaufanego, zgłoszenia można również dokonać w tradycyjny sposób.
Wystarczy pobrać formularz z tego miejsca: http://eboi.powiatstargardzki.pl/dokumenty/pokaz/698.dhtml
Do niego dołączyć kopię umowy kupna/sprzedaży czy umowę darowizny, a następnie dokumenty należy:
- złożyć w Kancelarii Ogólnej Powiatu Stargardzkiego (w godzinach pracy urzędu 8.00-16.00),
- lub przesłać pocztą tradycyjną (na adres ul. Skarbowa 1, 73-110 Stargard).