Ma to za zadanie utrzymanie dyscypliny budżetowej i poprawy efektywności gospodarowania ograniczonymi środkami publicznymi.
Prezydent Rafał Zając wydał zarządzenie w sprawie założeń do podjęcia działań optymalizujących wydatki budżetu miasta na 2021 rok i lata następne. Jak informuje Urząd Miasta, konieczność racjonalizacji wydatków bieżących w 2021 roku i w latach następnych powoduje trwająca niepewność w kształtowaniu się zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania Miasta, przerzucenie na gminy przez Państwo kosztów realizacji zadań bez adekwatnych dochodów, wzrost kosztów pracy, poszerzanie infrastruktury miejskiej oraz ograniczenia spowodowane COVID-19. Celem jest utrzymanie dyscypliny budżetowej i poprawy efektywności gospodarowania ograniczonymi środkami publicznymi.
W związku ze zmniejszeniem dochodów własnych budżetu miasta spowodowanym m.in. epidemią COVID-19, Prezydent Rafał Zając zobowiązał Dyrektorów miejskich instytucji kultury, miejskich jednostek budżetowych oraz wydziałów i biur Urzędu Miejskiego do bezwzględnego przestrzegania określonych zasad. Mają oni zapewnić realizację obligatoryjnych zadań własnych, w ramach zmniejszonych środków na ich finansowanie poprzez m.in. dostosowanie zakresu, form i kosztów realizacji zadań do ograniczeń w życiu publicznym, podjęcia działań zmierzających do zmniejszenia kosztów poprzez wdrażanie zmian organizacyjnych, w tym zintegrowanie działalności jednostek organizacyjnych, poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania zadań oraz wykorzystane mechanizmów wsparcia wynikających z przepisów prawa.
Zmiany w zatrudnieniu i wynagradzaniu
Dyrektorzy jednostek organizacyjnych Miasta mają również zapewnić adekwatność poziomu zatrudnienia oraz zasad wynagradzania i premiowania pracowników do aktualnych realiów rynkowych i aktualnie realizowanego zakresu zadań wynikających m.in. z ograniczeń w życiu publicznym. Koszty powinny być ograniczone także w placówkach oświatowo-wychowawczych, ale takie, które nie są związane bezpośrednio z procesem dydaktyczno-wychowawczym. Prezydent zaznaczył, że modernizacja obiektów docelowo powinna prowadzić do zmniejszenia kosztów ich utrzymania, a działalność merytoryczna w nich prowadzona nie powinna powodować istotnego wzrostu wydatków budżetu miasta. Jeżeli instytucja kultury realizuje zadania komercyjne, to koszty utrzymania stanowisk pracy wykonujących te zadania powinny być pokrywane z dochodów uzyskiwanych z tej działalności.
Polecenia optymalizacji wydatków dotyczy także spółek z udziałem Gminy Miasta Stargard otrzymujących z budżetu miasta rekompensatę za świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym. Osoby zarządzające spółkami oraz majątkiem Miasta muszą przedstawić Prezydentowi plany rzeczowo-finansowe na rok 2021 z uwzględnieniem zaleceń umieszczonych w zarządzeniu.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- Miasto będzie szukało oszczędności