Pracodawca ma udostępnione na Platformie Usług Elektronicznych informacje o pracownikach, którzy odbywają kwarantannę lub są objęci izolacją – podał w piątek Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dane te są potrzebne do wypłaty zasiłku chorobowego.
Osoby skierowane na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych – wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo do zasiłku chorobowego. Dotyczy to jednak osób objętych ubezpieczeniem chorobowym, np. w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, umowy-zlecenia lub prowadzeniem działalności gospodarczej. Świadczenia przysługują także ubezpieczonym, którzy zostali poddani izolacji, w tym izolacji w warunkach domowych.
"Od końca października podstawą wypłaty świadczeń chorobowych osobie poddanej kwarantannie albo izolacji domowej jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP). ZUS pozyskuje dane z tego systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu PUE ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS ma również ubezpieczony" – wyjaśnia rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
"Oznacza to, że osoby skierowane na kwarantannę lub objęte izolacją nie muszą już dostarczać papierowej decyzji sanepidu do ZUS lub do swojego pracodawcy. Podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego jest informacja z systemu EWP. Takie osoby nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Powinny jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo" – dodaje rzecznik.
Dane o kwarantannach i izolacjach są udostępniane na PUE ZUS odpowiednio w panelu Płatnika i w panelu Ubezpieczonego. Znajdują się w specjalnej zakładce – "Kwarantanna, izolacja domowa". Zakładkę widzą tylko osoby, które zostały objęte kwarantanną lub izolacją domową oraz płatnicy składek, którzy zatrudniają osoby, u których takie zdarzenie wystąpiło. PUE ZUS jest zasilane danymi z systemu EWP raz dziennie, w godzinach nocnych. Dane dotyczą stanu na dzień poprzedni.
Platforma Usług Elektronicznych to narzędzie, dzięki któremu można przez internet załatwiać sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi, także poza godzinami działania urzędów. Dzięki PUE można uzyskać m.in. informację o swoich świadczeniach i płatnościach w ZUS, a także złożyć wniosek o pomoc w ramach Tarczy antykryzysowej. Platforma pozwala również na otrzymywanie indywidualnych odpowiedzi z ZUS na zadane wcześniej pytania.
Profil na PUE można założyć m.in. przy pomocy Profilu Zaufanego oraz bankowości elektronicznej. Wszelkie informacje w tej sprawie znajdują się na stronie internetowej ZUS. Jest tam także dostępny film pokazujący, jak założyć profil na PUE. Można również zadzwonić na specjalną infolinię ZUS (22-560-16-00).(PAP)
Autorka: Olga Zakolska