Pełną funkcjonalność osiągnie ono jednak dopiero w wtedy, gdy zapowiadane inwestycje zrealizuje kolej.
- Zintegrowane Centrum Przesiadkowe jest elementem dużej przebudowy komunikacyjnej. Jest początkiem, a nie końcem tej przebudowy- mówił podczas piątkowej prezentacji obiektu Prezydent Stargardu Rafał Zając. Kolejny krok należy już do kolei, która ma zmodernizować perony na stargardzkim dworcu i wybudować tunel do centrum przesiadkowego. - Politycy centralni, z posłem Michałem Jachem i Panią Minister Haliną Szymańską na czele, troszczą się o tą inwestycję, abyśmy już za chwilę mieli podpisaną umowę przez spółkę PKP PLK na modernizację linii kolejowej- mówił Prezydent. Dodał, że w ramach tej modernizacji powstanie tunel, który połączy perony kolejowe i umożliwi pasażerom płynne przejście na to centrum. - Ta inwestycja ma również dużo większy wymiar dla Stargardu. To nie tylko kwestia transportu kolejowego, bo będziemy mieli przebudowane cztery wiadukty w Stargardzie, zupełnie nowe, dające pełną swoją funkcjonalność. Jeden z nich będzie miał kluczowe znaczenie dla budowy północnej obwodnicy Stargardu, która da nam szansę. W najbliższych latach będziemy w stanie przebudować ścisłe centrum w Stargardzie, poszerzając to centrum właśnie do tych terenów- tłumaczył Rafał Zając.
Pociągi będą jeździć co pół godziny
O znaczeniu Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego na linii SKM mówił Roman Walaszkowski, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. - Jest to pierwsze centrum przesiadkowe, które będzie służyło Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. To jest początek tych centrów przesiadkowych, których na całej sieci będzie 35. W tej chwili reszta przystanków jest w fazie projektowej, projekt mamy zakończyć do 2022 roku- mówił w piątek Roman Walaszkowski. - Wtedy pociągi w godzinach szczytu mają jeździć co pół godziny, a poza szczytem co godzinę. To na początek, jeżeli będzie potrzeba będziemy zwiększać tą ilość. Cieszę się, że Stargard zawsze jest przykładem dla innych w ramach Stowarzyszenia- dodał.
Remont peronów na stargardzkim dworcu to część inwestycji polegającej na modernizacji linii kolejowe E59 Poznań Główny-Szczecin Dąbie. Dzięki niej pasażerowie będą korzystali ze zmodernizowanych stacji i przystanków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, będą wyposażone we wiaty peronowe, nowoczesne oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Na antypoślizgowej nawierzchni peronów będą zamontowane ścieżki naprowadzające dla osób niedowidzących i niewidomych. Dojścia do peronów ułatwią wygodne pochylnie lub nowo wybudowane przejścia podziemne.
Zakres prac na odcinku Stargard- Szczecin Dąbie obejmuje przebudowę 2 stacji kolejowych: Stargard i Reptowo, przebudowę 11 peronów wraz z małą architekturą oraz dostosowanie ich do osób o ograniczonej możliwości poruszania się, przebudowę 5 wiaduktów kolejowo-drogowych, modernizację 4 przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę torów i sieci trakcyjnej na długości ok. 24 km oraz dostosowanie 3 obiektów inżynieryjnych do funkcji przejść dla zwierząt.
Z dworcem kolej nas zostawia na następne lata
Modernizacja stacji kolejowej Stargard nie obejmuje jednak remontu dworca. - Niestety nic nie wskazuje na to, żeby można było przelobbować jego remont- mówił pod koniec roku Zastępca Prezydenta Piotr Mync w Radiu Szczecin. - Takie rozmowy były już wcześniej prowadzone i są ustalenia co będzie robione. Będzie wybudowany tunel, będzie zmieniona infrastruktura inżynieryjna kolei, żebyśmy mogli wybudować duży parking Park&Ride i jeden z wiaduktów. Kilka będzie modernizowanych, ale jeden z nich umożliwi nam kolejny etap tzw. obwodnicy północnej Stargardu. Z dworcem kolej nas zostawia na następne lata- mówił Wiceprezydent Piotr Mync.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Stargard
- ZCP to dopiero początek