Dzisiaj jest: 25.4.2024, imieniny: Jarosława, Marka, Wiki

Jan Gumuła: "Chciałbym, żeby pasażer wiedział tylko gdzie chce jechać"

Dodano: 6 lat temu Autor:
Redakcja poleca!

Jak wywiad z Prezesem MPK to tylko w autobusie.

Jan Gumuła: "Chciałbym, żeby pasażer wiedział tylko gdzie chce jechać"
Od 26 maja na stargardzkich ulicach jeżdżą już nowe autobusy Solaris Urbino 12. Zapytaliśmy Prezesa MPK w Stargardzie o kilka szczegółów dotyczących nowych pojazdów oraz najbliższe plany rozwoju komunikacji miejskiej w naszym mieście.

Dariusz Górski: Tapicerka w autobusach powstała specjalnie dla Stargardu?

Jan Gumuła: Tapicerka jest pokryta zabezpieczeniem wandaloodpornym, ale także w swojej szacie graficznej ma logo KM, czy komunikacji miejskiej. Jest to cecha charakterystyczna dla  wzoru tkaniny tapicerki siedzeń tylko i wyłącznie dla Stargardu. Dlaczego KM? Jeszcze nie tak dawno, bo 27 lat temu, byliśmy Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, później byliśmy Miejskim Zakładem Komunikacji, teraz jesteśmy Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji, ale zawsze podstawową działalnością tych firm była i jest komunikacja miejska. W związku z tym, jeżeli w przyszłości, komukolwiek przyszłoby do głowy, by zmienić nazwę tego przedsiębiorstwa to zawsze ono będzie realizowało przewozy w ramach komunikacji miejskiej. Dlatego logotyp KM mamy na biletach, na tkaninie tapicerki w autobusie, również na ubraniach służbowych. Nie sądzę, żeby ten logotyp pojawił się w jakimkolwiek innym mieście, chyba że tego jestem nieświadomy.

Ona była wyprodukowana w Stargardzie?

Ta tkanina była wyprodukowana na specjalne zamówienie do autobusów dla Stargardu, ale nie przyczyniło się to do podwyższonego kosztu zakupu autobusów.

To znaczy, że nic nie kosztowało?

Fabryka tak czy inaczej musiałaby użyć tkaniny tapicerki z jakimś wzorem. Chcieliśmy logotyp naszej „KaeMki” i to jest nasz autorski pomysł. Był on możliwy do zrealizowania w firmie, która produkuje tkaniny wandaloodporne do pokryć siedzeń pojazdów użytkowych.

Opony pochodzą z Bridgestone Stargard?

Opony- Bridgestone. Przyznam, że zidentyfikowałem tylko kilka opon i okazuje się, że pochodzą z innej fabryki. W Europie są tylko dwie fabryki Bridgestone opon do pojazdów użytkowych, w Hiszpanii i w Stargardzie. Akurat te opony, które trafiły do naszych autobusów pochodzą z fabryki w Hiszpanii, ale to nie oznacza, że w kolejnych naszych pojazdach nie ma lub nie będzie opon z fabryki w Stargardzie.

Czy autobusy posiadają liczniki pasażerów?

Akurat te pojazdy nie są wyposażone w bramki do liczenia ilość pasażerów. Tę funkcję mamy w dwóch wcześniej zakupionych pojazdach, dlatego uznaliśmy, że dwa pojazdy we flocie 35 autobusów, które eksploatujemy, aktualnie w zupełności nam wystarczą. Tu chodzi o użyteczność informacji, które wynikają z systemu bramek liczących w autobusach. Ogrom informacji, z którymi spotykamy się z tego systemu jest tak duży, że musiałbym zatrudnić jeszcze wielu pracowników do analizy tych danych. Jeżeli mamy dwa autobusy, które mają tą funkcję, to w zupełności nam wystarczy do osiągnięcia celu, którym jest wiarygodne zweryfikowanie ilości przewożonych pasażerów. Te autobusy mogą jeździć w ciągu jednego dnia na kilku liniach, dlatego nie ma potrzeby zbędnego wydatkowania dodatkowych pieniędzy. Ten system mógłby być zainstalowany w nowych autobusach, ale musielibyśmy za to dodatkowo zapłacić.

Kierowcy musieli przejść szkolenie, by jeździć nowym autobusem?

Trwał cykl szkoleń kierowców i pracowników serwisu autobusów. Zarówno kierowcy, jak i pracownicy serwisu się wzajemnie uzupełniają, jedni bez drugich nie mogą funkcjonować. To są nowoczesne autobusy, bezobsługowe dla kierowcy. Nie wszystkie czynności kontrolno- pomiarowe da się wyczytać z deski rozdzielczej autobusu. W związku z tym nad prawidłowością działania urządzeń kontrolujących czy to poziom płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, czy poziom oleju w silniku, czy poziom oleju w skrzyni biegów, muszą czuwać pracownicy serwisu. Te autobusy są objęte gwarancją 24 miesięcy i 200 000 km w zależności od tego, co pierwsze nastąpi.

Pana pracownicy w okresie gwarancji będą mieli dostęp tylko do diagnostyki?

Nie tylko do diagnostyki. Z firmą Solaris nawiązaliśmy umowę serwisowo-gwarancyjną, w ramach której wszelkiego rodzaju naprawy w okresie gwarancji będą wykonywali nasi pracownicy.

Czy dla Solarisów będzie przygotowane specjalne stanowisko w warsztatach?

Nie ma takiej potrzeby. Każdy potencjalny wykonawca w postępowaniu przetargowym był zobligowany, by dostarczyć nam narzędzia serwisowe dla obsługi tych pojazdów. Są nimi narzędzia specjalistyczne manualne oraz komputer z właściwym oprogramowaniem diagnostycznym. Autobusy są pojazdami użytkowymi, specyficznymi. Każdy inny pojazd wystarczy, że będzie miał jednostkę napędową, skrzynię biegów, układ hamulcowy, kierowniczy, miejsca do siedzenia lub powierzchnię ładunkową i to w dużym uogólnieniu powinno wystarczyć. Natomiast autobus jest pojazdem użytkowym, który przewozi pasażerów. W związku z tym spełnienie oczekiwań i wymagań pasażerów, zapewnienie komfortu nie tylko psychicznego, ale również fizycznego , wymaga instalowania w pojeździe szeregu urządzeń, systemów informatycznych, które spełnią te oczekiwania, np. system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dobrze wyszkoleni pracownicy serwisu i kierowcy MPK poradzą sobie z obsługą nowych dla nas autobusów.

Jaki dokładnie kolor mają nowe autobusy?

W mojej ocenie autobusy są w kolorze, który w głosowaniu wskazali Stargardzianie. Dysponowaliśmy kolorem farby drukarskiej wizualizacji autobusu i do niej styliści w fabryce dobrali kolor lakieru samochodowego. Słyszałem opinię, że jest to kolor purpurowy w odcieniu fuksji. Kolor autobusów w komunikacji miejskiej powinien być wyrazisty i tak nasze autobusy wyglądają. Szkoda, że próba wywołania sensacji wokół rzekomo innego koloru autobusów od tego, który wybrali głosujący, nie była skierowana na uświadomienie faktu, że przecież jeszcze dotychczas pasażerowie komunikacji miejskiej w Stargardzie wsiadali do wysokopodłogowych wysłużonych Jelczy, a od zakupu tak dużej ilości nowych komfortowych autobusów zmienia się jakość ich funkcjonowania w naszym mieście.

Czy nowe autobusy będą oklejone reklamami?

Przez najbliższe 5 lat, w okresie trwałości projektu, z pewnością nie będzie to możliwe.

Koniec części pierwszej.
Prowadzenie: Dariusz Górski
Opracowanie: Michał Padiasek

A w części drugiej między innymi o: elektrycznych autobusach, wymianie taboru, ZCP.

 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
PGE Spójnia Stargard - Enea Stelmet Zastal Zielona Góra. Fotorelacja