Panuje nerwowa atmosfera.  A wszystko po to, by Boże Narodzenie i poprzedzająca je wigilia miały uroczystą oprawę. Trudno bowiem wyobrazić sobie święta bez smażonego karpia, barszczyku z uszkami czy pstrąga w galarecie, a tym bardziej bez migocącej kolorowymi światełkami choinki z prezentami.
 

Grudzień to miesiąc intensywnych zakupów. Bardzo łatwo  również o nietrafiony prezent. Upominek bowiem nie zawsze musi przypaść do gustu nam lub obdarowanej osobie, bądź, co gorsze może szybko się zepsuć. W takich przypadkach warto  wiedzieć jakie mamy prawa gdy okaże się, że prezent był nietrafiony?  Czy przysługuje nam zwrot towaru? Ile czasu mamy na reklamację? Decyzja związana z wykupieniem  specjalnego ubezpieczenia sprzętu  nie zawsze jest  korzystna, co warto o tym wiedzieć?
 

1. Zachowaj umiar
Kupowanie bliskim prezentów, a potem możliwość cieszenia się wraz z nimi z prezentów to rzecz jak mówi jedna z reklam bezcenna. Niestety nie każdy z nas posiada „magiczną kartę", która sama uzupełni się gotówką, jeśli przeholujemy z prezentami. Dla pewności  należy zrobić  listę osób, którym chcemy kupić prezenty - w ten sposób  skontrolujemy pomyłki zdublowania prezentów. 

 

2. Ustal budżet
Zastanów się ile możesz przeznaczyć na całość zakupów świątecznych i ile chcesz przeznaczyć na poszczególne prezenty. Dzięki temu będziesz miał kontrolę nad wydatkami, a jednocześnie będziesz mógł manipulować poszczególnymi prezentami w ramach budżetu.

 

3. Zakupy on-line
Kupujemy przez Internet – jak zadbać o bezpieczeństwo i na co zwrócić uwagę w gorączce świątecznych zakupów.
Kupując przez Internet pamiętaj, że paczki w okresie świątecznym idą znacznie dłużej. Jeśli chcesz mieć pewność, że prezent dotrze przed gwiazdką nie zamów go do 15go grudnia. Należy pamiętać, że mamy prawo do zwrotu towaru zakupionego na odległość (przez Internet lub telefon)  w terminie 14 dni od wydania  w przypadkach gdy zakupiliśmy rzecz od firmy chyba że  przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana wyprodukowana  według specyfikacji konsumenta lub dostarczona w zapieczętowanym opakowaniu  np. programy, gry komputerowe czy bielizna.

4. Zwrot  towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
Zwrot lub wymiana nietrafionego prezentu/towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy. Tak, więc należy dokonywać przemyślanych zakupów.  Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia produktu, który po prostu nam nie pasuje  bo np. uciska/uwiera lub źle wymierzyliśmy długość materiału,  albo  przestał się podobać.  Zdarza się, że przedsiębiorcy dobrowolnie przyjmują zwrot lub też wymieniają rzeczy na inne, ale żaden przepis nie nakazuje sprzedawcy przyjęcia zwrotu towaru. Gdy sprzedawca daje możliwość zwrotu towaru, to z reguły sam określa warunki, na których przyjmie takie zwroty. Żeby  więc uniknąć rozczarowania, zawsze warto zapytać sprzedawcę przed zakupem, czy dany sklep przewiduje możliwość zwrotu produktu. 

Robienie zakupów w supermarkecie wydaje się całkowicie mechaniczną czynnością. Wchodzimy, załatwiamy sprawunki, płacimy i załatwione. W rzeczywistości nie jest to takie proste. Doskonale wiedzą o tym specjaliści od psychologii sprzedaży, którzy potrafią wykorzystać naszą uwagę i podatność na sugestie.

Zdarzają się sytuacje, gdzie pojawiają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie. Pamiętajmy, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązująca. W związku z tym mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

Zarówno  zakupy w sklepach stacjonarnych jak i internetowych mają  swoje plusy i minusy. A to, który sposób kupowania wybierzemy – ten szybszy przez Internet, czy zdecydowanie bardziej czasochłonny, ale mający w sobie wiele uroku i przyjemności  – w sklepach, zależy tylko od nas.

Należy wiedz
ieć, że  jeśli okaże się, że  rzecz jest wadliwa przysługuje nam prawo do złożenia reklamacji na podstawie rękojmi.  Podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca – i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne.
Rękojmia jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji i musi ustosunkować się do roszczeń konsumenta w terminie 14 dni (kalendarzowych) pod rygorem  uznania żądań za uzasadnione z wyłączeniem żądania odstąpienia od umowy. Natomiast jeśli chodzi o ubezpieczanie zakupionych sprzętów  należy zapoznać się z przedmiotem  i terminem ubezpieczania  oraz  listą wyłączeń zawartych w ogólnych warunkach ubezpieczenia dołączonych do umowy ubezpieczania.

 

Telefon do Rzecznika Konsumentów  w razie przedświątecznych pytań 91 4804842.