Ważne aby informacja była przekazana w jak najkrótszym czasie, by być na bieżąco i czuć swoją przynależność do świata wirtualnego.
Takie są realia współczesnego świata. Jak zatem prezentuje się aktywność polskiego społeczeństwa w tym obszarze? Na to pytanie odpowiedział w GUS w swoim najnowszym raporcie o społeczeństwie informacyjnym w 2016 roku.
80,1% polskich gospodarstw domowych miało w domu przynajmniej jeden komputer, 80,4% posiadaczy zadeklarowało również dostęp do internetu. W badaniu potwierdzono, że głównie są to rodziny z dziećmi zamieszkujące obszary miejskie. Fakt posiadania dzieci sprawia, że częściej w takich rodzinach korzysta się również z konsoli do gier. Jakie powodowy przedstawiali nieposiadający komputera? Przede wszystkich wskazywano na brak takiej potrzeby lub też niewystarczające umiejętności jego obsługi, jak również zbyt wysokie koszty zakupu całego sprzętu i jego dalszego użytkowania. W przeciętnym domu komputery służą coraz częściej do pozyskiwania informacji z zakresu e-administracji (30,2% osób w wieku 16-74 lat). Najczęściej za pośrednictwem stron internetowych administracji publicznej wyszukiwano informacji na temat procedur (22,8%), ale bardziej świadomi użytkownicy, którzy cenią sobie czas i wygodę z Internetu pobierali odpowiednie formularze (19%), a nawet w analogiczny sposób składali je do urzędów (18,8%). Wraz z rozwojem celów, do jakich służy nam obsługa komputera, również wzrasta świadomość o dbanie o swoją prywatność i ochronę danych w świeci. Spośród ankietowanych 19,5% potwierdziło dokonanie zmian ustawień w swoich przeglądarkach internetowych, które ograniczają liczbę „ciasteczek” („cookies” ) instalowanych na komputerze, aby śledziły na kroki w wirtualnej przestrzeni, a także co piąta osoba odmawiała wykorzystania swoich danych w celach marketingowych.
Z kolei w przedsiębiorstwach wskaźnik korzystania z Internetu jest znacznie wyższy- 93,7%. Za jego pośrednictwem firmy korzystają z usług w chmurze obliczeniowej (8,2%), udostępniają informacje na temat oferty, cen czy też wolnych miejsc pracy na swoich stronach internetowych (67%) i dbają o relacje z klientami oraz partnerami biznesowymi za pomocą mediów społecznościowych – jedna czwarta ankietowanych. Ponadto firmy w sposób zdalny częściej dokonują zamówień i korzystają z usług e-administracji. Jest ich 93,6% badanych.
Szeroki dostęp do pozyskiwania i przetwarzania informacji ma w sobie wiele zalet, niemniej jednak jak wskazują naukowcy negatywnie odbija się na relacjach międzyludzkich. Jako, że w pracy nie można mu odmówić usprawnienia wielu procesów, o tyle w życiu prywatnych obserwuje się postępujący rozpad więzi. Dlatego też mając na uwadze powyższe wyniki ważnym jest, aby współczesne urządzenia mobilne nie zastępowały czasu, który można poświęcić na wspólne spędzenie czasu z rodziną i przyjaciółmi oraz rozmowę.
Tu jesteś:
- Wiadomości
- Lifestyle
- E- społeczeństwo, czyli najnowszy raport GUS o polskim społeczeństwie informacyjnym