Park&Ride przy ul. Barnima jest inwestycją długo wyczekiwaną przez mieszkańców Stargardu i okolicznych miejscowości, ale również turystów, którzy poruszają się po Polsce kamperami. Dlaczego Stargard będzie wyjątkowym miastem na tle kraju w dziedzinie caravaningu? O tym rozmawialiśmy z dostawcą systemu obsługi kamperów zlokalizowanego na Park&Ride.
Inwestycja Park&Ride w Stargardzie ułatwi podróżowanie mieszkańcom, którzy będą chcieli przesiąść się z samochodu do komunikacji miejskiej czy kolei. Nie będzie już problemu z zaparkowaniem pojazdu w centrum miasta, w pobliżu Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego i dworca kolejowego. Parking będzie wyjątkowy, bo zlokalizowany w centrum miasta. Jego wyjątkowość podkreślają również zastosowane w nim rozwiązania. Jednym z nich jest ułatwienie dla podróżujących kamperem poprzez stworzenie przy ul. Barnima stacji serwisowej. O potrzebach turystów uprawiających caravaning i funkcjach stargardzkiej stacji serwisowej z Boguszem Trepką, właścicielem firmy CAMPER SYSTEM rozmawiał Dariusz Górski.
Bogusz Trepka: Początkowo na terenie Park&Ride miało zostać utworzone stanowisko do obsługi autokarów, analogiczne jakie znajdują się na miejscach obsługi podróżnych przy autostradach i drogach szybkiego ruchu. Określone nazwą WC-BUS, gdzie autobus ma możliwość zrzucenia nieczystości. W chwili obecnej takie WC BUS-y są bardzo popularne wśród użytkowników kamperów. Miasto na etapie projektowania parkingu stworzyło miejsce dla autokarów, natomiast po konsultacji koncepcji okazało się, że to stanowisko może obsługiwać dodatkowo pojazdy turystyczne czyli kampery. Koncepcja powstania w tym miejscu miejskiego camper parku została zainicjowana przez pasjonata caravaningu ze Stargardu, który reprezentuje grupę na Facebooku “Karawaning z pasją”. Ja sam podróżuję kamperem, lubię jak te miejsca powstają, bo wiem jak to ułatwia ten rodzaj turystyki. Zaczynamy 5 rok działalności i mamy 150 lokalizacji w Polsce, w których stoją nasze urządzenia. Ponad 30 z nich to samorządowe inwestycje na terenie miast, miasteczek, gmin, wsi.
Dariusz Górski: Opowiedzmy o samej stacji serwisowej.
Jesteśmy na stanowisku dla kamperów. Nazywane jest to również punktem serwisowym.
Pod pojęciem punkt serwisu kampera rozumiemy zrzut nieczystości z kampera, czyli pozbycie się tzw. szarej i czarnej wody. Szara są to mydliny natomiast czarna to oddzielna kaseta z toalety. Konieczne jest również napełnienie zbiornika czystej wody użytkowej. Zatem pojęcie serwisu kampera polega na zlaniu nieczystości i zatankowaniu wody, nie ma nic wspólnego z naprawą kampera. W kamperze mamy toaletę chemiczną jest to wyjmowany zbiornik 15-litrowy, który trzeba opróżnić do specjalnie wyznaczonych do tego celu stacji. Stacja ta jest podłączona do sieci kanalizacyjnej. Po opróżnieniu zbiornika WC przechodzimy do zlania szarej wody.
W chwili obecnej podróżując po Polsce kamperem można spotkać już coraz więcej tego typu infrastruktury, ale wciąż jest jej za mało, podobnie jak z ładowarkami do samochodów elektrycznych. Dlatego tak ważne jest aby samorządy lokalne zauważyły potrzebę tworzenia ich w innym przypadku ścieki z kamperów potrafią być wylewane w różnych dziwnych miejscach, na przykład do kanalizacji deszczowej.
Do kratki ściekowej znajdującej się w centralnym miejscu betonowej płyty ląduje szara woda, czyli mydliny. Po procedurze zlania nieczystości uruchamiane jest spłukiwanie. W tym momencie aktywowana zostaje dysza, która spłukuje kratę oraz szufladę zlewną toalet chemicznych.
Kolejnym krokiem jest tankowanie czystej wodę użytkowej. Po jednej stronie urządzenia mamy kran dedykowany do poboru wody. Jest on specjalnie zabezpieczony w taki sposób aby uniemożliwić zanieczyszczenie go poprzez kontakt z kasetą WC. Po przeciwnej stronie kolumny mamy drugi kran, który służy do wypłukania kasety chemicznej.
Podłączamy węża do kranu i umieszczamy w zbiorniku kampera. W kolejnym kroku dokonujemy opłaty za pobór wody. Ustawiona stawka to złotówka za 10 litrów wody. Opłaty na urządzeniu możemy dokonać za pomocą czytnika kart lub wrzutnika monet.
A przepraszam, a czy to wylewanie nieczystości jest również płatne?
Nie, sam zrzut szarej wody jest darmowy jak również opróżnianie kasety WC jest bezpłatne. Opłatę uiszczamy dopiero w momencie poboru wody lub energii elektrycznej i tak naprawdę w opłacie za wodę uwzględniony został koszt ścieków. Zatem płaci się tylko za pobór wody i prądu. Jeżeli kamper zostaje na noc i jest konieczność skorzystania z energii to odpłatnie jest taka możliwość.
A ile gniazd zostało przygotowanych? Ile pojazdów równocześnie może pobierać prąd?
Na kolumnie są przygotowane dwa gniazda jedno z lewej, drugie z prawej, więc w tym momencie mamy dwa stanowiska do ładowania. Mogą one być też wykorzystane przez autokary. Każdy podróżujący kamperem posiada na wyposażeniu przedłużacz z dedykowaną wtyczką typu CEE. Wpinamy go do pojazdu, jest to gniazdo jednofazowe. Dokonujemy aktywacji gniazda na kolumnie, poprzez wybieranie czasu przez który chcemy korzystać z prądu, dokonujemy opłaty analogicznie jak w przypadku poboru wody. Urządzenie automatycznie uruchamia pobór prądu. Energia zewnętrzna jest potrzebna w momencie kiedy stoimy dłuższy czas i chcemy korzystać np. z telewizora. Niektóre pojazdy korzystają z prądu również do tego aby w trakcie postoju uruchomić lodówkę lub ogrzewanie. Dodam jeszcze, że w Camper Stop’ie Stargard zostały wyznaczone miejsca i można zatrzymać się tu kamperem na noc.
I spędzamy wolny czas?
Tak, można iść np. do kina, muzeum i korzystać z lokalnych atrakcji. Zatem stworzenie takiego miejsca wspiera jednocześnie lokalny biznes turystyczny. Przyciąga to turystów, którzy chętnie korzystają np. z okolicznych restauracji.
Takich miejskich camper parków w Polsce jest ponad 30?
Tak w Polsce jest ich mało, w Niemczech, czy Francji znajdziemy takie wyznaczone miejsca dla kamperów w każdej miejscowości. Można tam zatankować wodę i zatrzymać się na noc. Bezpiecznie i legalne miejsca postoju i obsługi kamperów. Mamy również aplikacje więc użytkownicy, którzy podróżują po Europie, znajdują te miejsca i wiedzą, że tam mają zapewniony dostęp do mediów, bezpieczny parking na noc. Dlatego stworzenie w Stargardzie przez miasto stanowisk dla kamperów jest swego rodzaju ewenementem, bo Camper Park lub Camper Stop (różnie można to nazywać) jest ciągle nowością.
Nowość na skalę kraju czy na skalę Europy?
Oczywiście nowość na skalę Polski, gonimy Europę, razem z boomem kamperowym, który aktualnie ma miejsce. To stanowisko będzie służyło nie tylko podróżnym. Będzie służyło również mieszkańcom którzy posiadają takie pojazdy. Niech Pan sobie wyobrazi, że ma Pan kampera i mieszka w Stargardzie. Wraca z podróży i musi opróżnić zbiorniki wody czyli wykonać tzw. serwis kampera. Mieszka Pan w bloku i chce to zrobić zgodnie z dobrą praktyką, czyli czysto, ekologicznie i zgodnie z przepisami. Nie musi Pan wylewać szarej wody do kanalizacji deszczowej, nie musi Pan nosić toalety chemicznej do mieszkania na trzecim piętrze tylko podjeżdża do Camper Parku i wykonuje wszystkie czynności na miejscu specjalnie do tego przystosowanym. Zatem jest to również i dla mieszkańców. Jak już wspomniałem stworzenie takiego punktu jest swego rodzaju wabikiem turystycznym. Na własnym przykładzie wiem, że kiedy jestem w podróży kamperem, raz lub dwa razy na dobę muszę zrzucić i zatankować wodę oraz dodatkowym udogodnieniem jest możliwość podłączenia pojazd do prądu. Planując swoją trasę szukam takich miejsc. Jeżeli mam w mieście przygotowaną infrastrukturę to z wielką chęcią spędzę w nim dwa dni korzystając z okolicznych atrakcji. Stworzenie tej infrastruktury sprawia, że turysta przyjedzie aby wykonać serwis i przy okazji spędzi czas w mieście, do którego być może by nie zajechał. Natomiast będąc już na miejscu i korzystając z infrastruktury zaczynamy szukać miejsc wartych w tym mieście do odwiedzenia lub zobaczenia. Bo tak naprawdę turysta kamperowy nie potrzebuje kempingu jako takiego, jeśli ma parking i stanowisko przy którym jest prąd, woda i zrzut nieczystości. W przypadku ogólnodostępnego i samoobsługowego camper parku czynny jest on przez cały rok, a nie tak jak camping, który jak wiemy otwarty jest jedynie w sezonie letnim.
Ale tutaj jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz - bezpieczeństwo.
No tak, parking jest oświetlony, posiada monitoring. Atutem tego miejsca jest również zaplecze sanitarne, toalety dostępne całodobowo. Nie wiem czy są prysznice. (są sprawdziliśmy przyp. Redakcji).
Parking zlokalizowany jest przy samym dworcu, a Stargard posiada bardzo dobre połączenie komunikacyjne ze Szczecinem, także można wybrać się również na dzień do Szczecina. Co ciekawe w Szczecinie nie ma takiego miejsca! Najbliższe tego typu infrastruktura kamperowa jest w Świnoujściu. Miasto podobnie jak Stargard zorganizowało taki punkt na terenie mariny.
Innym przykładem caravaningowej inwestycji samorządowej jest miasto Wrocław, które na terenie stadionu stworzył też stanowiska dla kamperów. Takie miejsca pomału powstają w dużych miastach, ale też w mniejszych turystycznych miejscowościach, które także w niskim sezonie przyciągają turystów kamperowych.
Ciekawym przykładem jest również Camper Park w Starogardzie Gdańskim zlokalizowany tuż przy kompleksie letnich basenów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z mapą realizacji dostępną na stronie https://www.campersystem.pl/mapa-punktow
Gratulacje dla miasta za pomysł, inicjatywę oraz kompleksową realizację udogodnień dla podróżujących kamperami.
Camper System jest polskim producentem rozwiązań do realizacji stanowisk dla kamperów. Stacje serwisowe Camper Drop Pro dla caravaningu umożliwiające zlewanie ścieków z pojazdów turystycznych, z dodatkowym poborem wody oraz prądu. Camper System zapewnia kompleksową obsługę inwestycji kempingowych, doradztwo na etapie projektowym oraz dostarczenie rozwiązań dla kempingów, marin i placach postojowych dla kamperów (camper parki, kamperowiska).