Dzisiaj jest: 19.4.2024, imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa

Samorządy rezygnują z funduszu sołeckiego

Dodano: 4 lata temu Autor:

Przez wiele lat fundusze sołeckie były jedynymi środkami, o których mogli decydować sami mieszkańcy miejscowości.

Samorządy rezygnują z funduszu sołeckiego
Kolejne gminy rezygnują jednak z tego pomysłu w myśl dysponowania środków z poziomu gminy.
           
Radni Rady Gminy Dolice na marcowej sesji nie wyrazili zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie gminy na 2021 rok. Fundusze sołeckie to środki finansowe zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Rada Gminy postanowiła, że konieczność realizacji przez Gminę powszechnej dostępności dzieci 3-6 letnich do przedszkoli oraz potrzeba stworzenia możliwości zapewnienia opieki nad dziećmi do trzeciego roku życia, konieczność realizacji inwestycji drogowych związanych z poprawą stanu dróg, które w ostatnim czasie zostały pozbawione kategorii dróg publicznych lub zmieniły kategorię z powiatowej na gminną, powoduje konieczność skierowania w najbliższych 2-4 latach budżetowych dużych środków finansowych na realizację zadań inwestycyjnych służących poprawie życia ogółu mieszkańców wspólnoty.

Radni tłumaczą, że dotychczasowe wieloletnie doświadczenia funkcjonowania funduszu sołeckiego na terenie Gminy Dolice wskazuje, że w ostatnich latach w większości sołectw dochodzi do ogromnego rozdrobnienia funduszy przyznawanych na przedsięwzięcia, które w małym stopniu zapewniają trwałość i powszechność poprawy warunków życia mieszkańców sołectw. Przeciwko przyjęciu uchwały o niewyodrębnieniu funduszy sołeckich w 2021 roku głosowało tylko trzech radnych: Janusz Komorek, Marian Ober i Łukasz Serafin.

Funduszy nie będzie też w Suchaniu

O niewyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki w lutym zdecydowali także radni Rady Miejskiej w Suchaniu. Przypomnieli oni, że z funduszu sołeckiego można realizować tylko zadania o charakterze powszechnym, które służą realizacji zbiorowych, ogólnych potrzeb mieszkańców, np. wyremontowanie placu zabaw dla dzieci, zbudowanie siłowni zewnętrznych, naprawienie chodnika, posadzenie drzew, krzewów czy wyremontowanie wiat przystankowych.

Burmistrz Suchania Stanisława Bodnar zaznaczyła, że w Gminie Suchań funkcjonuje 10 sołectw i wyrażenie zgody na utworzenie funduszu sołeckiego wiąże się z dużym rozdrobnieniem środków finansowych, co ograniczy możliwości inwestycyjne gminy. Ponadto obsługa funduszu wymaga poniesienia dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem co najmniej 1 pracownika (ok. 65 000 zł.)

Radni uzasadniając swoją decyzję zauważyli, że Burmistrz Suchania prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju Gminy Suchań polegającą na realizacji, we wszystkich miejscowościach, inwestycji zmierzających do poprawy jakości życia jej mieszkańców. Powstały nowe obiekty kulturalne, rekreacyjne i sportowe. W wyremontowanych i doposażonych świetlicach pracują opiekunowie, którzy organizują prace świetlic, jak również spotkania integracyjne dla mieszkańców.

- Za celowe uważam wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, nadal będę realizować w poszczególnych sołectwach, zadania zmierzające do poprawy warunków życia mieszkańców- podkreśliła Burmistrz Suchania Stanisława Bodnar.
 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Stargard i blue. Fotorelacja