Dzisiaj jest: 29.3.2024, imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona

RODO, a zmiany w Prawie Bankowym

Dodano: 5 lat temu Autor:
Redakcja poleca!

Z dniem 4 maja zaczęły obowiązywać przepisy prawne dostosowujące polskie ustawodawstwo do wymagań unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO.

RODO, a zmiany w Prawie Bankowym
Istotne zmiany objęły sektor finansowy.

Od teraz wszyscy klienci banków lub instytucji pożyczkowych, którzy złożą wniosek kredytowy po 4 maja otrzymują prawo do zapoznania się z przyczyną, jeżeli zostanie wydana decyzja odmowna. Przywilej ten dotyczy zarówno wniosków rozpatrywanych drogą elektroniczną, jak i za pośrednictwem analityka bankowego. Dzięki temu klient uniknie spekulowania, dlaczego bank lub instytucja pożyczkowa nie wyraził zgody na udzielenie zobowiązania.  

Do tej pory banki po wydaniu decyzji negatywnej stosowały ogólne treści odmowy, które nie dawały klientom jasnego obrazu, dlaczego bank odmówił udzielenia kredytu. W tej chwili klient po uzyskaniu odmowy może złożyć wniosek o uzyskanie konkretnych informacji, co wpłynęło na negatywną odpowiedź banku. Instytucja ma wówczas obowiązek udzielenia odpowiedzi czy wpływ na decyzję miała m.in.: niestabilna sytuacja finansowa, zawodowa lub rodzinna. Uzupełniająco klient otrzyma szczegółowe dane w postaci informacji o zaległości w rachunkach, za dużym limicie na karcie kredytowej lub niestabilnej w oczach banku formie zatrudniania np. na podstawie umowy o dzieło/zlecenia. Procedura umożliwia również sprawdzenie przez wnioskodawcę, czy w trakcie analizy nie popełniono żadnego błędu.

W sytuacji, gdy złożony wniosek analizowany był droga automatyczną klient otrzymuje również prawo ponownego jego rozpatrzenia, ale tym razem już przez analityka finansowego. Dotyczy to głównie wniosków o szybkie pożyczki lub kredyty gotówkowe.

Dodatkowo zmiany w prawie umożliwiają uzyskanie większej liczby informacji również w sytuacji wydania decyzji pozytywnej. Wiadomość ta da klientowi pełen obraz, dlaczego bank wyraził zgodę na udzielenie kredytu, ale na konkretnych warunkach, jeżeli uległy zmianie w trakcie analizy.

Z prawa skorzystać mogą zarówno klienci indywidualni, jak i firmowy. Różnica polega jednak na kosztach złożenia wniosku. Dla pierwszej grupy przywilej złożenia wniosku jest bezpłatny, natomiast w przypadku przedsiębiorców bank może zażądać poniesienia kosztów, które musza być jednak adekwatne do kwoty kredytu, jakiego dotyczył złożony wniosek kredytowy.

W przypadku braku lub uzyskania zbyt małej ilości informacji, każdy klient banku może złożyć reklamację, udać się do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego.   

 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Śladami Gryfików - spacer historyczny. Fotorelacja