Dzisiaj jest: 18.5.2024, imieniny: Alicji, Edwina, Eryka

SPP. Jak powinna zmienić się Strefa Płatnego Parkowania? Cz.2

Dodano: 5 lat temu Autor:
Redakcja poleca!

Przez ostatnie miesiące w mieście analizowane było funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania.

SPP. Jak powinna zmienić się Strefa Płatnego Parkowania? Cz.2
Przez ostatnie miesiące w mieście analizowane było funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania. Podczas konsultacji społecznych w Stargardzkim Centrum Kultury wnioski i propozycje zmian przedstawił Dariusz Domaradzki z firmy TRAFFICOM Inżynieria Drogowa.

Głównym celem wprowadzenia SPP w miastach jest wymuszenie większej rotacji parkujących samochodów, zachęcanie kierowców do korzystania z komunikacji zbiorowej lub rowerów i umożliwienie osobom parkującym na krótko w strefie znalezienie miejsca parkingowego. 

Obecnie Strefa Płatnego Parkowania w Stargardzie obejmuje swoim zasięgiem 483 miejsca postojowe na ulicach: Wojska Polskiego do skrzyżowania z Konopnickiej, Piłsudkisego do skrzyżowania z Konoponickiej, Wyszyńskiego, Reja, Plac Targowy, Mickiewicza- od ul. Wojska Polskiego do ul. Piłsudskiego, Słowackiego, Środkowa, Dworcowa, Limanowskiego- od ul. Wojska Polskiego do ul. Piłsudskiego.

Aktualny stan SPP w Stargardzie

Według analizy przedstawionej przez firmę TRAFFICOM wartość wykupywanych biletów przekłada się na czas parkowania w SPP. Od stycznia do grudnia 2018 r. występuje tendencja wzrostowa- kierowcy z miesiąca na miesiąc dłużej zostawiali samochody w SPP (z wyjątkiem czerwca i września). Średni czas parkowania mieścił się w granicach 63,53 min - 67,50 min. Analizując poszczególne ulice w SPP można zauważyć, że najdłuższe czasy parkowania, przewyższające średni czas postoju, odnotowano na ulicach Wojska Polskiego (70,65 min), Środkowa (77,18 min) i Dworcowa (77,36 min). Na pozostałych ulicach średni czas postoju wyniósł od 60,00 min do 64,10 min. Mieszkańcy najczęściej kupowali abonamenty miesięczne.

Pracownicy firmy TRAFFICOM w dniach 20 i 22 lutego br. wykonali pomiary parkowania pojazdów na ulicach Limanowskiego, Piłsudskiego, Grodzkiej, Skarbowej oraz na parkingu przy ul. Skarbowej. Podczas pomiarów brano pod uwagę pojazdy parkujące na wyznaczonych miejscach postojowych, pojazdy parkujące poza wyznaczonymi miejscami postojowymi oraz pojazdy parkujące nieprawidłowo. Około 50 proc. pojazdów przy ul. Piłsudskiego parkuje do 15 min, a ponad 65 proc. aut przy ul. Limanowskiego parkuje powyżej 120 minut. Największa rotacja pojazdów odbywa się na ul. Piłsudskiego, na pozostałych ulicach samochody parkują dłuższy czas.

Co zmienić, by Strefa Płatnego Parkowania była bardziej efektywna?

Autorzy opracowania proponują, by dokonać weryfikacji stawek i rodzajów abonamentów za postój w SPP. Odpowiedni poziom stawek powinien zniechęcać kierowców do długiego pozostawienia pojazdu na wyznaczonych parkingach oraz wpływać na zwiększenie rotacji pojazdów i skrócenie czasu postoju. Ograniczona liczba sprzedawanych abonamentów powoduje wzrost efektywności SPP. Należy także wprowadzić opłaty za abonamenty dla mieszkańców. Taka sytuacja sprzyja nadużyciom ze strony kierowców i jest sprzeczna z celem utworzenia SPP jakim jest zwiększenie rotacji i skracanie czasu postoju pojazdów w miastach. Proponuje się wprowadzenie opłaty za drugi i kolejny samochód.

TRAFFICOM proponuje także zwiększenie obszaru SPP. Utworzenie SPP w założeniu ma wpłynąć na rotację parkujących pojazdów i czas parkowania co przekłada się na komfort życia mieszkańców i zmniejszenie zatłoczenia. Podstawową zasadą określania granic SPP powinny być naturalne "ekrany" w postaci przeszkód terenowych, rzek, linii kolejowych, nasypów itp. W innym przypadku pojazdy pozostawiane są na sąsiednich ulicach, niepodlegających SPP, co wypacza prawidłowe funkcjonowanie SPP i szerzej, polityki transportowej miasta. W Stargardzie powinno wprowadzić się także płatności mobilne za parkowanie. Umożliwi to płatności tylko za rzeczywisty czas parkowania, co jest zdecydowanie pożądaną zmianą przez kierowców. Nie ma potrzeby szukania najbliższego parkomatu, co powoduje stratę czasu. Analiza funkcjonowania SPP w Stargardzie wykazała, że w naszym mieście konieczna jest także cyfryzacja usług, czyli możliwość wykupienia abonamentu przez internet, reklamacje on-line, wprowadzenie możliwości płatności bezstykową kartą bankomatową w parkomacie, wyznaczenie Płatnych Placów Postojowych oraz wprowadzenie możliwości wpisywania numerów rejestracyjnych na bilecie, ograniczyć wymianę biletów pomiędzy kierowcami.

Jak poszerzyć Strefę Płatnego Parkowania?

Propozycja nowego kształtu Strefy Płatnego Parkowania obejmuje dotychczas płatne parkingi, jak i inne miejsca popularne wśród kierowców. Ważnym obszarem jest m.in. Stare Miasto oraz Osiedle Tysiąclecia. Rozszerzenie SPP obejmuje także ul. Sukienniczą, Kuśnierzy, Szewską, Basztową, Garncarską, Pocztową, Spichrzową, Kazimierza Wielkiego, Chrobrego, Grodzką, Kramarską, Mariacką, Warowną, Łokietka, Mieszka I, Złotników, Płatnerzy, Krzywoustego, Strażniczą, Skarbową, pl. Słowackiego, Z. Krasińskiego, A. Struga, A. Mickiewicza, S. Czarnieckiego, B. Limanowskiego oraz Osiedle Tysiąclecia. Plan zakłada też likwidację strefy na ul. Dworcowej.

Zaproponowano również stworzenie Płatnych Placów Postojowych na terenach niebędących drogami publicznymi, których właścicielem jest Gmina Miasto Stargard. Tereny te znajdują się bezpośrednio w pobliżu centrów handlowych w ścisłym centrum miasta lub przy obiektach użyteczności publicznej. Budowa placu postojowego przy Galerii Handlowej Starówka udowodniła jak mocny jest deficyt miejsc postojowych w tych rejonach. Place miałyby powstać przy ul. Wyszyńskiego/Skarbowej/Czarnieckiego, między ul. Skarbową a ul. Czarnieckiego, pomiędzy ul. Kramarską a K. Wielkiego, placu po pętli autobusowej na Placu Wolności, placu przy Ratuszu Miejskim, ul. Skarbowej, ul. Piłsudskiego przy TESCO, ul. Prezydentów RP Lecha Kaczyńskiego i Ryszarda Kaczorowskiego, ul. Strażniczej, ul. Wita Stwosza, ul. Płatnerzy, ul. św. Jana Chrzciciela oraz ul. Spichrzowej.

Proponowane stawki za czas postoju w Strefie Płatnego Parkowania mają kształtować się następująco:
- za pierwsze pół godziny postoju- 1 zł
- za 1 godzinę postoju- 2 zł
- za 2 godzinę postoju- 2,20 zł
- za 3 godzinę postoju- 2,40 zł
- za 4 godzinę postoju- 2 zł
- karta parkingowa miesięczna- 120 zł
- karta abonamentowa parkingowa roczna- 1000 zł
- za parkowanie na wydzielonym stanowisku postojowym zastrzeżonym kopertą przez całą dobę (abonament półroczny)- 1400 zł
- za parkowanie na wydzielonym stanowisku postojowym zastrzeżonym kopertą przez całą dobę (abonament roczny)- 2800 zł
- opłata zryczałtowana roczna dla mieszkańca na drugi pojazd w gospodarstwie domowym (brak ulgi na trzecie i kolejne auto)- 20 zł
- opłata zryczałtowana miesięczna dla posiadaczy aut napędzanych wodorem- 10 zł
- opłata zryczałtowana roczna dla posiadaczy aut napędzanych wodorem- 100 zł

Pracownicy formy TRAFFICOM zaproponowali także nowoczesne rozwiązania ułatwiające korzystanie z SPP. Należą do nich wprowadzenie płatności mobilnych za parkowanie, możliwość wykupienia abonamentu za pośrednictwem strony www, wprowadzenia możliwości płatności bezstykowych kartą bankomatową w parkomacie, możliwość wpisywania numeru rejestracyjnego pojazdu w parkomacie, reklamacje on-line, stosowanie aplikacji wskazujących miejsca zaparkowanego pojazdu oraz system start/stop- opłata za rzeczywisty czas postoju pojazdu.


 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Dzień Pionierów 12.05.2024. Fotorelacja