Dzisiaj jest: 19.5.2024, imieniny: Celestyny, Iwony, Piotra

?Wycieczka w nieznane??

Dodano: 6 lat temu Autor:
Redakcja poleca!

Jest godzina 10.00, dzień jak co dzień, 29 maja 2018 roku, zajezdnia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Spółka z o.o. w Stargardzie.

?Wycieczka w nieznane??
 Na jednym z kilkunastu miejsc postojowych stoi on, dumny i piękny, lśniący nowością SOLARIS Urbino 12, autobus roku 2017-2018. Numer flotowy 856, podobnie końcówka numeru rejestracyjnego ZST 68856… to nie przypadek, to jeden z elementów strategii Firmy, identyfikacja numeru flotowego i numerów rejestracyjnych…

Przy autobusie zbiera się spora grupka osób: Prezesi i członkowie Zarządów Spółek i Zakładów Miejskich: MPGK, STBS, PEC, ZZO, ZUK, przedstawiciele Prezydenta Miasta Stargardu, Komendy Powiatowej Policji, Straży Miejskiej oraz Fundacji „Z NAMI BEZPIECZNIEJ”…

Również i ta konfiguracja osób i miejsca nie jest przypadkowa… W roku 2017 Ludmiła i Robert Sabadini z Fundacji „Z NAMI BEZPIECZNIEJ” napisali program pt. „STARGARD w rytmie Twojego SERCA” i ruszyli z nim na „podbój” Stargardu pisząc 6 równoległych projektów do Stargardzkiego Budżetu Obywatelskiego edycja 2018. Cel był prosty, wybudować publiczną sieć defibrylatorów AED dostępnych w miejscach, które odwiedzane są przez największą liczbę osób. 6 obszarów prawie 70-tysięcznego miasta miało być wyposażonych w automatyczne defibrylatory, urządzenia ratujące życie przy nagłym zatrzymaniu krążenia (NZK), nieodzowny element pierwszej pomocy przedmedycznej zwiększający szansę przeżycia osoby poszkodowanej nawet do 75%... Rocznie NZK doznaje w Polsce około 40 tysięcy osób, bez użycia defibrylatora szanse na przeżycie ma jedynie 2-3 %.

Koszt takiego urządzenia wraz z wyposażeniem - torba, elektrody terapeutyczne, wytrzymały akumulator i klucz pediatryczny - to kwota około 7 tysięcy złotych. Urządzenia umieszczone na zewnątrz budynków szkół, budynków użyteczności publicznej posiadają dodatkowo specjalną kapsułę ROTAID i moduły GSM oraz GPS. Całość tworzy sieć publiczną monitorowaną zdalnie i realnie przez Strażników Miejskich i Policję pod nadzorem i przy znacznym zaangażowaniu wolontariuszy Fundacji. To jedyny do tej pory taki projekt sfinansowany z budżetu obywatelskiego, który od początku do końca został zawnioskowany i zrealizowany przez autorów i wnioskodawców. O fakcie tym zadecydowała nie tylko specyfika samego projektu i programu, znajomość zagadnienia i techniczna wiedza fachowa, ale także i nawet przede wszystkim wiedza i umiejętności  z zakresu ratownictwa medycznego i prowadzenia szkoleń. Od maja 2017 roku do chwili obecnej Fundacja ma na swoim koncie ponad 3500 przeszkolonych osób, nie tylko w Stargardzie, ale także za granicą. 

„Szkolenia prowadzone są nadal i cyklicznie, tylko systematyka ich prowadzenia daje właściwe wyniki. Szkolimy dzieci w wieku szkolnym, młodzież, osoby dorosłe i seniorów. To najbardziej chłonna wiedzy grupa społeczna. Za nami szkolenia emerytów i rencistów Policji, na UTW, w Klubie Seniora. 06 czerwca br. w Domu Kultury Kolejarza w Stargardzie szkolić będziemy grupę seniorów skupioną w Polskim Związku Emerytów i Rencistów – Koło w Stargardzie”…  – tak skomentowała cykl szkoleniowy Fundatorka i Przewodnicząca Rady Fundacji Ludmiła Sabadini.
„Dobór urządzeń nie był przypadkowy. Posiłkowaliśmy się i konsultowaliśmy z ratownikami SAR, WOPR, GOPR, TOPR, Ratownictwa Medycznego i Drogowego, służbami, które z tym sprzętem pracują na co dzień. Najważniejsze były parametry techniczne i możliwości sprzętu, okres gwarancji i rękojmi producenta, nie dystrybutora. Mocna bateria wytrzymująca 200 wyładowań lub 4 lata bez ładowania, możliwość użycia urządzenia na powierzchni mokrej i metalowej, wodoszczelność i wodoodporność  IP 55, kompatybilność wtyczki elektrod poprzez adapter do urządzeń jakie mają na swoim wyposażeniu karetki pogotowia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Uniwersalne elektrody dla dzieci i osób dorosłych poprzez zastosowanie klucza pediatrycznego. Urządzenie proste w obsłudze, prowadzące nas przez cały czas trwania akcji ratowniczej, podające komendy i kolejność wykonywanych czynności, ich rodzaj i sposób wykonania. Szybki czas dostępności impulsu, możliwość zdalnej obsługi przez Dyżurnego Miasta Straży Miejskiej i Policji, możliwość wykonania odczytu i zapisu akcji defibrylacyjnej czy wreszcie możliwość pracy tego samego urządzenia, po zastosowaniu odpowiednich elektrod, w trybie szkoleniowym. To wszystko w tym jednym małym, ważącym ledwie 1,6 kg urządzeniu.” – tyle o szczegółach technicznych Pełnomocnik Zarządu I Rady Fundacji Robert Sabadini.
Właśnie te elementy spójne doprowadziły nas dzisiaj na zajezdnię MPK Sp. z o.o. w Stargardzie, gdzie Prezes Firmy Jan Gumuła zaprosił grupę osób, które współtworzyły ten nasz lokalny sukces. Sukces mieszkańców, którzy oddali swój głos w budżecie obywatelskim, a było to 29,98% wszystkich oddanych głosów. Od dnia 18 kwietnia br. Stargard jest kolejnym miastem w Polsce posiadającym własną sieć publicznych defibrylatorów. Fakt ten stal się też swoistym argumentem do pozyskiwania przez Fundację kolejnych sponsorów. Prezesi i Zarządy trzech spółek miejskich podjęły uchwały o nabyciu 3 defibrylatorów zewnętrznych wraz z pełnym osprzętem, które zamontowane zostały na Starym Cmentarzu Komunalnym przy ul. Kościuszki 80, budynku węzła PEC przy os. Zachód A15 oraz w Klubie Seniora – zasoby STBS Sp. z o.o. przy ul. Śniadeckiego 11 w Stargardzie – Os. Lotnisko.

Dzięki staraniom Jana Gumuły i Ludmiły oraz Roberta Sabadini w kolejne 7 sztuk wyposażone zostały jako urządzenia mobilne, nowe autobusy miejskie naszej stargardzkiej floty. Z pomocą przyszedł, po raz kolejny już, Jerzy Siodłak – Prezes STBS Sp. z o.o. w Stargardzie finansując zakup 1 defibrylatora do autobusu. 5 Sztuk sfinansowała Firma Solaris Bus&Coach SA z siedzibą w Bolechowie – producent  i dostawca autobusów oraz 1 sztukę Fundacja „Z NAMI BEZPIECZNIEJ”. To właśnie ten wspólny temat był podstawą zaproszenia gości, którym zaprezentowano nie tylko walory techniczne nowych Solarisów, ale mogli oni uczestniczyć w oficjalnym przekazaniu przez sponsorów 7 defibrylatorów, jako wyposażenia autobusów. Na szybie przedniej oraz przy wejściu do pojazdu znajdują się specjalne piktogramy informujące o fakcie, że w autobusie jest defibrylator. Kolejny piktogram wskazuje bezpośrednie miejsce, gdzie defibrylator jest w pojeździe. Jest to schowek nad stanowiskiem kierowcy, również i tam stosowne oznaczenie. Kierowcy MPK Sp. z o.o. z siedzibą w Stargardzie zostali już przeszkoleni z zasad udzielania pierwszej pomocy p-med. Po NZK z użyciem defibrylatora.

Wszystkim przybyłym na to spotkanie zaprezentowano wnętrze, możliwości i nowinki techniczne, systemy bezpieczeństwa i komfortu nowego autobusu. 60 miejsc stojących, 28 siedzących, z czego aż 12 dostępnych z tzw. niskiego poziomu, specjalnie dedykowana dla Stargardu tapicerka, klimatyzacja, system informacji pasażera ASTERIX”, mechanizmy opuszczania podłogi w celu ułatwienia wsiadania czy wjazdu wózkiem dziecięcym, specjalna platforma dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, mechanizm ochrony pasażera przez przytrzaśnięciem drzwiami, system opisów dla osób niedowidzących i niewidomych, automatyczne kasowniki i automat do sprzedaży biletów. Chwilowo tylko za gotówkę, już niedługo także poprzez płatność kartą płatniczą. Tych cudów techniki można by wymieniać jeszcze wiele: pojazd naszpikowany elektroniką, automatyczna skrzynia biegów w sekwencji z retarderem, systemy nie pozwalające kierowcy na jazdę przy otwartych drzwiach wyjściowych dla pasażerów, silnik amerykańskiej produkcji, cztery alternatory, system samogaszenia w razie pożaru,  itd.

Po oficjalnym przekazaniu defibrylatorów i prezentacji technicznej przyszedł czas na przejażdżkę. Wszyscy, po skasowaniu biletów, wyruszyli na „Wycieczkę w nieznane”…

„Jesteśmy trzecim miastem w Polsce po Łodzi i Zielone Górze, które mają na wyposażeniu pojazdów komunikacji miejskiej defibrylatory AED. Będziemy dumni i szczęśliwi, jeżeli kolejna partia 8 sztuk Solarisów planowana na dostarczenie ich w roku 2019, będzie również mogła być wyposażona w AED, Dziękuję Państwu za przybycie i przyłączenie się do programu „Stargard w rytmie Twojego Serca” oraz jego aktywne wsparcie. Cieszymy się, że są wśród nas osoby o tak dużej świadomości i wiedzy jak bardzo potrzebne dla ratowania życia są defibrylatory. Życzę Państwu i sobie żebyśmy nigdy nie musieli ich użyć, jednak cieszymy się, że mamy je do dyspozycji w sytuacji, gdyby była taka konieczność  i potrzeba” – zakończył spotkanie Prezes MPK Sp. z o.o. w Stargardzie Jan Gumuła.

Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcie i Solaris o numerze flotowym 856 wyruszył na trasę stargardzkiej linii miejskiej…

 
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.
Dzień Pionierów 12.05.2024. Fotorelacja